Затяжне правосуддя рівносильне його відсутності

Профспілки моряків вкрай стурбовані тим, що четверо громадян України утримуються турецькою владою без пред'явлення звинувачень уже понад сім місяців.

У липні 2021 року представники офіційної влади піднялися з інспекцією на борт судна MSC CAPUCINE R (IMO 9210086) в Іскендеруні на середземноморському узбережжі Туреччини, розкрили пломбу одного з контейнерів, де виявили схованку з кокаїном – 176 кілограм. Поліція одразу ж заарештувала капітана та трьох його помічників, стверджуючи, що моряки нібито знали про контрабанду на борту.

Завдяки підтримці профспілок Міжнародної федерації транспортників (ITF) та роботодавця, наприкінці серпня моряків відпустили під заставу до найближчого готелю. Там вони мають перебувати до пред'явлення офіційних звинувачень та судових слухань. У вересні членам сімей моряків дозволили відвідати їх.

Але через те, що з моряків все ще не знято звинувачення, а суду не передбачається, затримані моряки, як і раніше, не можуть покинути Туреччину і повернутися до своїх рідних до України.

Малоймовірно, що моряки знали про схованку з кокаїном

Профспілки, які представляють моряків, стурбовані тим, що екіпаж MSC CAPUCINE R може стати мішенню турецької влади, яка має намір перекласти на екіпаж провину реальних злочинців. В ITF вважають малоймовірним, що моряки на борту знали про вантаж із наркотиками. Це пов'язано з тим, що стандартна процедура полягає в тому, що контейнери повинні бути опломбовані перед навантаженням на судно в порту відправлення, щоб запобігти фальсифікації, а розкриваються лише в порту призначення. Відповідно, екіпаж, як правило, нічого не знає про вміст контейнерів, не кажучи вже про доступ до нього (якщо тільки вантаж не має чіткого маркування як небезпечний, наприклад, рідке паливо, яке може бути летким).

Роботодавець та профспілки борються за правосуддя для моряків

Дії турецької влади стали шоком для профспілок, членами яких є моряки, та їх роботодавця – швейцарсько-італійської судновласницької компанії Mediterranean Shipping Company (MSC). MSC є одним із двох найбільших операторів контейнеровозів у світі: компанія щорічно перевозить близько 23 мільйонів контейнерів на борту понад 600 своїх суден. Повідомляється, що компанія вкрай стурбована первісним поводженням з екіпажем, хоча за останній місяць було досягнуто покращення.

ITF спільно з Профспілкою робітників морського транспорту України (ПРМТУ) та турецькою профспілкою TDS, а також роботодавцем тримають ситуацію на контролі. Профспілки та MSC намагаються домогтися від турецької влади або призначення дати судового розгляду, або зняття з моряків усіх звинувачень, щоб вони могли повернутися додому.

«Насправді турецька влада має надати всі наявні у них докази щодо цих моряків, — сказав Стівен Коттон, Генеральний секретар ITF. - Якщо доказів немає — а ми маємо запитати, чи є вони, враховуючи, скільки часу знадобилося, а судовий розгляд так і не розпочався, турецька влада має зняти звинувачення та звільнити цих моряків сьогодні».

«Туреччина вчинила правильно, не залишивши моряків у в'язниці на час слідства, але нам потрібно побачити більше дій з боку офіційних осіб Туреччини, щоб країна реалізувала свій потенціал як борець за справедливість. Буде суцільним розчаруванням, якщо Туреччина не втрутиться в цю справу, яка поки що виглядає як несправедливе кримінальне переслідування людей», — сказав Стівен Коттон.

Він також зазначив, що спільні зусилля щодо підтримки та звільнення моряків є важливим прикладом того, як відповідальні роботодавці та трудові організації можуть об'єднатися для досягнення добрих результатів.

«З того дня, як капітан та його помічники судна MSC CAPUCINE R були заарештовані, ITF тісно співпрацює з нашими братами та сестрами у TDS та ПРМТУ, а також з партнерами у MSC, щоб забезпечити належне поводження з моряками, доступ до правосуддя та швидкий судовий розгляд або визволення. Завдяки роботі, яку ми проводимо, у цій справі є певний прогрес», — сказав Коттон.

TDS: Турция должна быть справедливой по отношению к экипажам судов

Бедственное положение украинцев привлекло внимание и международную солидарность Профсоюза моряков Турции (Türkiye Denizciler Sendikası, или TDS).

«Мы хотим, чтобы Турция была гостеприимным местом для моряков», — сказал Ирфан Мете, президент TDS. - Мы не хотим, чтобы наша страна была местом, куда экипажи судов будут бояться заходить. Откровенно говоря, это непростое время для репутации Турции среди моряков на международном уровне».

«Мы продолжаем работу, чтобы побудить власти срочно рассмотреть это дело. Вместе мы сможем обеспечить репутацию Турции как справедливого и гостеприимного портового государства. Как морская держава, которая находится на перекрестке важнейших мировых водных путей, мы должны это сделать», — сказал Ирфан Мете.

ПРМТУ: Ми хочемо, щоб наші моряки повернулися додому

Тим часом, за 1605 км на північ від Іскендеруна сім'ї чотирьох затриманих українських моряків продовжують турбуватися про долю своїх чоловіків та батьків. ПРМТУ постійно на зв'язку з сім'ями моряків. «Ми хочемо, щоби наші моряки повернулися додому, — каже Голова ПРМТУ Олег Григорюк. - Жоден моряк не повинен зазнавати кримінального переслідування лише за те, що він виконує свою роботу. Жоден моряк не повинен опинятися в положенні, коли він не може точно сказати своїм сім'ям, коли він буде вдома наступного разу. Невизначеність, яку несе у собі ця ситуація – тяжкий вантаж як для самих моряків, так і для їхніх сімей

ПРМТУ вдячний усім, хто працює на благо моряків, включаючи наших братів та сестер у TDS та секретаріаті ITF, а також з боку судновласника. Цей випадок свідчить про цінність міжнародної солідарності. Як частина сім'ї ITF, ми можемо об'єднати зусилля, щоб досягти потрібного результату», — сказав Олег Григорюк.

Що таке криміналізація і чому це проблема?

Профспілки моряків стверджують, що ситуація з українськими моряками, які опинилися у пастці на південному сході Туреччини, є лише частиною серйозної проблеми, яка широко поширена в галузі. За їхніми словами, моряки в усьому світі стикаються з «зростаючою тенденцією криміналізації», і місцеві правоохоронні органи по всьому світу переслідують їх за передбачувану причетність до операцій з незаконного обігу наркотиків навіть за відсутності доказів.

Подібні ситуації стають все більш «пізнаваними»: співробітники поліції та митниці не можуть або не хочуть позбавлятися реальних угруповань, які стоять за такими злочинами, як незаконний обіг наркотиків, вони намагаються звинуватити приїжджих моряків, чий єдиний злочин часто полягає в тому, що вони знаходилися на своєму робочому місці під час виявлення наркотиків на борту посадовими особами. Вражаюче, але моряків звинувачували навіть у тих випадках, коли вони самі повідомляли владу про нелегальний вантаж.

«Звичайно, ми визнаємо повноваження урядів щодо розслідування та судового переслідування реальних злочинів, скоєних справжніми злочинцями, – сказав голова Секції моряків ITF Девід Хейндел. - Однак ми все частіше стаємо свідками того, як під удар потрапляють ні в чому неповинні моряки, коли місцевій владі просто потрібно терміново знайти винних.

Хейндел зазначає, що криміналізація має місце, коли моряків звинувачують, затримують або карають за кримінальні злочини, у скоєнні яких влада порту, наприклад, місцева митниця або поліція, вважають моряка винним. Це, як правило, у зв'язку з аварією чи нещасним випадком, що трапилися під час виконання ними своїх службових обов'язків

Коли моряк кримінально переслідується, це може означати, що йому відмовляють у належній правовій процедурі. Влада може зволікати з висуненням звинувачень проти моряків, а після того, як суди нарешті висунуть звинувачення, можуть зволікати з розглядом цих звинувачень. Відсутність належної правової процедури може включати слабкий доступ до застави або неадекватну юридичну підтримку, доступну екіпажу. Відсутність теплого та безпечного місця утримання під вартою також може бути проблемою.

«З огляду на те, що в момент арешту моряки можуть перебувати за тисячі миль від будинку і часто не розмовляють місцевою мовою, вони опиняються в дуже вразливому становищі, якщо місцева влада не ставиться до них справедливо», — сказав Хейндел.

«Нам потрібно, щоб у кожній країні були системи правосуддя, які швидко втручаються, якщо поліція чи митники помиляються. Якби суди та судді висували помилкові звинувачення швидко, протягом кількох годин чи днів, а не через тижні чи місяці, то багатьох страждань можна було б уникнути. Але реальність така, що системи правосуддя у деяких місцях діють надто повільно. Це не прийнятно. Як кажуть, правосуддя, що довго триває, рівносильне його відсутності», — сказав Девід Хейндел.

Більше новин з тегом #Моряки

Забезпечення відпочинку для екіпажу: рекомендації IFSMA для представників PSC

Міжнародна федерація асоціацій морських капітанів (IFSMA), Віце-президентом якої є Олег Григорюк, Голова ПРМТУ, звернулась до Люка Смолдреса, Генерального секретаря Паризького меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю суден державою порту (Paris MOU) стосовно передбачених вимог безпеки та впливу певних адміністративних процесів на екіпаж.

Чому екіпаж судна DALI не може покинути гавань Балтімору?

Минуло три тижні відтоді, як вантажне судно DALI врізалося в міст Френсіса Скотта Кі. Міст обвалився рано вранці 26 березня, в результаті чого загинуло шестеро людей, які працювали на мосту.

Double Bookkeeping, або подвійна бухгалтерія

Ще один вид обману та обкрадання моряків

«Ракета вибухнула у 500 метрах від нашого судна»

Розповів член екіпажу судна PINOCCHIO, атакованого хуситами

Дякуємо за звернення!