ITF and ETF call upon ship operators to return lashing to shore-based dock workers

The International Transport Workers’ Federation (ITF) and the European Transport Workers’ Federation (ETF) today call upon ship operators to return lashing to shore based dock workers.

On February 11, the Dutch registered container vessel OOCL Rauma spilled seven containers overboard during a stormy passage from Kotka, Finland, to Rotterdam in the Netherlands.

Shipping intelligence sources indicate that the vessel is operated by Hong Kong-based Orient Overseas Container Lines and owned by JR Shipping BV of the Netherlands. Containers onboard the 1425 TEU ship are often lashed or secured by the ship’s crew in the North European feeder trade.

On 1 January 2020, new rules contained in shipboard collective agreements came into force in Europe requiring containers to be lashed by shoreside dock workers.

"Vessels that are not properly lashed pose a danger not only to the ship’s crew, but also to the marine environment. Ships these days are already under-crewed and seafarers have enough work getting vessels safely between ports. Fatigue is already a dangerous reality of life on ships.” said Niek Stam, vice-chair of the ITF Dockers’ Section.

The ITF and ETF are clear that lashing on container ships should be done by dock workers. Ships trading along the European coast are not sufficiently crewed to levels to ensure that the ships safety can be assured when burdened by lashing demands.

The demands placed on seafarers by ship operators is unreasonable and does not take into account the requirements for hours of rest. Fatigued crew make mistakes and when containers are not sufficiently lashed accidents happen creating hazards to navigation and to the marine environment and life.

“So-called responsible shipowners need to reconsider their actions that put us all to risk. Shipping already suffers from a poor reputation, and incidents like this only harden public opinion. Lashing is dangerous work and should be undertaken by trained dockers.” Stam added.


https://www.itfglobal.org/en/news/itf-and-etf-call...

More news with tag #Harbor

Німецька профспілка ver.di висловила щирі співчуття у зв’язку з ракетним ударом по терміналу HHLA в Одесі

Трагедія 23 травня на контейнерному терміналі HHLA в Одесі, коли внаслідок варварського ракетного обстрілу, здійсненого росією, загинули троє і були поранені восьмеро спілчан ПРМТУ, не залишила байдужими міжнародну спільноту. У листі солідарності братська профспілка ver.di висловила глибокі співчуття родинам загиблих та підтримку всім, хто постраждав у результаті цієї жорстокої атаки.

Глобальна кампанія ITF проти «зручних» прапорів та портів

Після роботи Комітету секції моряків ITF у Барселоні відбулися засідання Керівної групи Комітету справедливої практики (Fair Practices Committee Steering Group, FPCSG).

Активна позиція спілчан: представниця ПРМТУ долучилася до забігу

10 травня в Миколаєві відбувся масштабний фізкультурно-оздоровчий захід «Активні парки — забіг Миколаївщина» - соціальний проєкт Президента України та Міністерства молоді та спорту України.

Соціальний діалог як ключ до економічного відновлення

У Миколаєві відбулася тристороння дискусія «Економічне відновлення: виклики на регіональному ринку праці та стале економічне відновлення через соціальний діалог». Захід проходив у межах проєкту Міжнародної організації праці (МОП) за фінансування уряду Данії «Підтримка створення робочих місць у Миколаєві та Одесі та розвиток соціального діалогу» та об’єднав представників профспілок, роботодавців та влади.

Thank you for contacting us!