Тимчасовий захист на території Польщі

Відповідно до ст. 2 п.1 Закону Республіки Польща «Про надання допомоги громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї держави» громадяни України, які внаслідок російської агресії покинули свою Батьківщину, можуть перебувати на території Польщі легально впродовж 18 місяців. Це стосується осіб, які прибули до Польщі безпосередньо з України після 24 лютого 2022 р. і хочуть залишитися у нашій країні.

Для того, щоб легально перебувати на території Польщі, треба, щоб під час проходження прикордонного контролю – у пункті перетину кордону – особу зареєстрував комендант Прикордонної служби. Якщо реєстрації не було, то особа повинна подати клопотання про надання персонального номера PESEL у муніципалітет міста, до якого вона приїхали або в управління ґміни, на території якої вона перебуває. Це необхідно зробити впродовж 60 днів від дати в’їзду до Польщі.


Номер PESEL, дозволить, напр., користуватися послугами в сфері охорони здоров’я, соціальною допомого. або створити фірму в Польщі.


Дізнатися, де можна отримати персональний номер PESEL можна за наступним посиланням:

https://www.gov.pl/web/ua/de-mozhna-podaty-zayavku-na-otrymannya-nomera-PESEL


Детальніше про процес подання отримання персонального номеру PESEL можна ознайомитись за наступним посиланням:

https://www.gov.pl/web/gov/otrymay-nomer-PESEL-ta-dovirenyy-profil-posluha-dlya-hromadyan-Ukrayiny-u-zvyazku-zi-zbroynym-konfliktom-na-terytoriyi-tsiyeyi-krayiny


Якщо перебування у Польщі вважається або вважалося легальним, особа отримає дозвіл на тимчасове проживання. Щоб його отримати, вона має подати клопотання. Після прийняття рішення про видачу дозволу на тимчасове проживання, особа має право проживати у Польщі впродовж 3 років від дати, що буде вказана у рішенні. Таке клопотання можна подати не раніше завершення 9-місячного терміну від дати легального в’їзду до Польщі, але не пізніше, аніж впродовж 18 місяців, починаючи від 24 лютого 2022 р. (не пізніше 24 серпня 2023 р.).


Додаткову інформації щодо перебування громадян в Польщі можна дізнатись за наступним посиланням: https://www.gov.pl/web/ua.


ВТРАТА ТИМЧАСОВОГО ЗАХИСТУ (ПРАВА НА ЛЕГАЛЬНЕ ПЕРЕБУВАННЯ НА ТЕРИТОРІЇ ПОЛЬЩІ)


Громадяни України, які в будь-який момент під час перетину кордону оголосили про виїзд з України у зв’язку з метою отримання захисту в Польщі, можуть протягом 18 місяців з 24 лютого цього року вільно виїжджати з Польщі та їх повернення до Польщі в цей період буде законним.


Громадяни України, які не мають короткострокової чи довгострокової візи або дозвіл на проживання, виданий державою-членом ЄС, і які мають право на тимчасовий захист, згідно з законодавством Польщі, можуть виїхати з Польщі лише до тієї держави-члена ЄС, де вони хочуть реалізувати свої права, пов'язані з тимчасовою охороною.


Громадянин України втрачає право легального перебування в Польщі протягом 18 місяців, починаючи з 24 лютого 2022 р., у разі одноразового виїзду з території Польщі строком більше одного місяця, а не коли сума коротких виїздів перевищить цей термін.


Громадянин України, в’їзд якого на територію Республіки Польща з території України не пов’язаний з військовими діями, а має характер регулярного прикордонного руху, підлягає прикордонному контролю на принципах, визначених у Шенгенському кодексі про кордони (наявність біометричного паспорта та дотримання коридору перебування до 90 днів протягом 180 днів).


Громадянин України, який повністю використав дозволений термін перебування, може заявити про в’їзд до Польщі у зв’язку з військовими діями на території України, що обумовить додаткове вивчення його заявки на підставі ст.32 Закону про іноземців та, у разі позитивного розгляду, йому може бути дозволено в’їзд на територію Польщі.


Зазначені вище умови не стосуються громадян України, які мають:

  • дозвіл на постійне проживання в Польщі,
  • дозвіл на проживання резидента Європейського Союзу,
  • дозвіл на тимчасове перебування в Польщі,
  • статус біженця,
  • додатковий захист,
  • дозвіл на толерантне перебування,
  • дозвіл на перебування з гуманітарних причин;


а також тих, які:

  • подали заяви на міжнародний захист у Республіці Польща або від імені яких подано такі заявки,
  • заявили про свій намір подання заяв на міжнародний захист або таких осіб, кого стосуються такі заяви про наміри.


СТАТУС ПОДАТКОВОГО РЕЗИДЕНТА

Статус податкового резидента набувається громадянином України в Польщі у наступних випадках:

1) коли особа має центр особистого або економічного інтересу (постійне джерело доходу, наявність компанії, або присутність на території Польщі дружини/чоловіка, дітей, будинку) на території Республіки Польща або

2) коли особа залишається на території Республіки Польща більше 183 днів у податковому році.


Також варто брати до уваги положення Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Польща про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень від 12.01.1993 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/616_168#Text.

Ця Конвенція застосовується до осіб, які є резидентами України та/або Польщі (ст.1).


Відповідно до ст. 2 (1, c) особа вважається резидентом тої держави, громадянином якої вона є. Так, особи з громадянством України у рамках цієї Конвенції вважаються резидентами України.


Відповідно до ст. 15 (1) “Залежні особисті послуги”, заробітна плата та інші подібні винагороди, одержувані резидентом України у зв'язку з роботою за наймом, оподатковуються тільки в Україні, якщо тільки робота за наймом не здійснюється в Польщі. Якщо робота за наймом здійснюється таким чином, отримана винагорода може оподатковуватись у Польщі.


Далі, як зазначається в п. 3 ст. 15, винагорода, одержувана у зв'язку з роботою за наймом, що здійснюється на борту морського…судна, яке експлуатується в міжнародних перевезеннях, або на борту річкового судна, може оподатковуватись в тій країні (Польща або Україна) резидентом якої є підприємство, що експлуатує морське, річкове або повітряне судно.


Проте, якщо ситуація українського моряка не підпадає під умови п. 3 ст. 15, тоді треба звернути увагу на п. 2(b), відповідно до якого винагорода, що одержується резидентом України у зв'язку з роботою за наймом, здійснюваною у Польщі, оподатковується в Україні якщо винагорода сплачується наймачем або від імені наймача, який не є резидентом Польщі.


Так, доходи моряків з громадянством в Україні, які працюють на морських та річкових суднах, що здійснюють міжнародні перевезення можуть обкладатись податками в Польщі або в Україні, відповідно до резиденства підприємства, що експлуатує відповідне морське/річкове судно.

Більше новин з тегом #В світі

Корупція в морських портах: як MACN бореться з проблемою

Морська антикорупційна мережа (MACN), вкотре звертає увагу на часто ігнорований, але руйнівний рівень корупції, з яким стикаються моряки в портах по всьому світу.

Мандрівка «Потяг пам’яті»

ETF (Європейська федерація транспортників) та Friedrich-Ebert-Stiftung (Фонд Фрідріха Еберта) організували унікальну навчальну подорож для молодих профспілківців з метою вивчення історії Голокосту, аналізу подій сучасності та виховання нового покоління лідерів, здатних будувати демократію та захищати права людини.

Проблеми з добробутом, оплатою праці та технічним обслуговуванням на ELEEN SOFIA

Міжнародна федерація транспортників (ITF) повідомляє, що наразі взаємодіє з владою Австралії для вирішення справи про жорстоке поводження з екіпажем, розкрадання заробітної плати та жахливі умови на борту балкера, що належить болгарській компанії. Судно також перебуває під арештом австралійських прикордонників; його затримано в Гледстоуні.

Опитування: ваш голос має значення!

Жінки становлять лише приблизно 2% світової морської робочої сили.

Дякуємо за звернення!