Чи має моряк право вимагати розрахунок готівкою на борту?

Ми продовжуємо розбирати актуальні питання, з якими стикаються наші моряки. Останнім часом. До традиційних проблем невиплати заробітної плати, репатріації та ін. додалися і нові, причиною яким стало слово, яке щоразу незмінне гірко і писати, і читати – війна.

За обставин, що склалися, багато наших моряків втратили можливість перекладати свою заробітну плату на рахунки в українських банках (особливо актуальна ця проблема для моряків із Маріуполя, Бердянська, Херсона). Через відсутність рахунку в іншому банку, такий моряк часом протягом кількох місяців акумулює свої зарплати на рахунку компанії-роботодавця. А коли настав час змінюватися, моряк просить повний розрахунок із заробітної плати готівкою на борту.


Оскільки найчастіше моряки не попереджають про свій намір отримати розрахунок готівкою заздалегідь, подібне прохання виявляється для компанії неприємним сюрпризом, адже тепер їй потрібно терміново організовувати доставку досить великої (особливо якщо бажаючий не один) суми готівки на борт, що обходиться їй явно дорожче простого розподілу зарплати за банківськими рахунками, і часом пов'язано з додатковими ризиками або зовсім неможливо.


У нашій практиці були випадки, коли компанія відмовляла морякам у виплаті заробітної плати готівкою, після чого вони зверталися за допомогою до профспілок. Звідси, власне, та стаття.


То чи має право моряк вимагати розрахунок готівкою на борту?


Відповімо на це питання нижче, а також дамо рекомендації щодо того, як усі зробити правильно. Для зручності оповіді йтиметься про суди, покриті колективними договорами ITF стандарту. Нагадаємо, що наявність покриття судна таким договором ви можете перевірити на сайті https://www.itfseafarers.org/en/look-up або ж у однойменному додаток для смартфона.

Відповідно до мінімальних міжнародних трудових норм – Конвенції МОП про працю в морському судноплавстві 2006 року, (пункт 1 Стандарту А2.2 – Заробітна плата) – виплата заробітної плати морякам має здійснюватися у повному обсязі не рідше одного разу на місяць та відповідно до чинного трудового договору та колективного договору (якщо такий є). Так, згідно з цим пунктом, компанія зобов'язана виплачувати зарплату щомісяця, що само собою виключає можливість акумулювати заробітні плати працівника на її рахунку.

Пункти 3 і 4 Стандарту А2.2 свідчать, що моряку має бути забезпечене право перекладати частково або повністю свій заробіток сім'ї (за допомогою банківських переказів або аналогічним способом). Тут йдеться про обов'язок компанії виплачувати заробітну плату моряку готівкою на борту. При цьому компанія також має забезпечити можливість електронного чи іншого переказу грошей рідним моряка за його то бажанні.

У той же час колективний договір ITF стандарту містить положення про те, що заробітна плата має виплачуватись моряку в повному обсязі на щомісячній основі (акумулювати можна лише відпускні – Leave Pay). Також передбачено право моряків на авансові виплати двічі на місяць.

Щодо розрахунків через банк, згідно з колдоговором, кожен моряк повинен мати можливість одержувати щомісяця до 80% базової заробітної плати на розрахунковий рахунок.

У зв'язку з цим варто нагадати, що Конвенція MLC, 2006 (пункт 5 Стандарту A2.2) встановлює, що послуги банку за переказ коштів оплачуються моряком (при цьому, будь-яка плата за подібні послуги повинна мати розумний розмір).

Беручи до уваги вищезгадане, моряк має право не здійснювати переклад заробітної плати на рахунок у банку, а отримувати розрахунок готівкою на борту щомісяця.

Компанія ж, у свою чергу, зобов'язана щомісяця виплачувати заробітну плату моряку, а ось готівкою або банківським переказом, залежить від бажання / інструкції самого моряка. І це її зобов'язання само собою виключає як можливість нагромадження моряком коштів на рахунку компанії, так і незручності, пов'язані з великою доставкою суми готівки на борт судна в порту заходу, адже, по суті, готівкою моряк може отримати не більше однієї зарплати на місяць.


Отже, підіб'ємо короткі підсумки сказаного вище:

● Компанія-роботодавець повинна виплачувати заробітну плату морякам щомісячно та в повному обсязі відповідно до умов трудового договору.

● Отримувати заробітну плату моряк може готівкою на борту або переказом на на рахунок у банку.

● Компанія-роботодавець не може йти назустріч проханням моряків “притримати” їхні гроші у себе на рахунку.

● Якщо моряк бажає змінити спосіб оплати (наприклад, раніше він отримував зарплату на рахунок у банку, а тепер хоче отримувати готівкою), рекомендуємо повідомити про цьому компанію якомога раніше. Звичайно, письмовою заявою на ім'я капітана з копією собі. Як завжди, повідомляємо роботодавця про що завгодно тільки таким чином. Бажано отримати на своїй копії позначку капітана про дату отримання повідомлення.

● Ну і традиційно: при плановому списанні (наприклад, після закінчення контракту), моряку має бути надано на погодження фінальний розрахунковий лист з наступним повним розрахунком із заробітної плати до його зміни та списання. Моряк має право не залишати судно і не передавати справи зміннику, доки

отримає розрахунок (готівка або SWIFT-підтвердження банківського перекладу).

● А якщо є заборгованість більше місяця, будь ласка, не відтягуйте та негайно звертайтеся за допомогою до найближчого ITF інспектора (контакти всіх інспеткорів тут: https://www.itfseafarers.org/en/look-up).


Конвенція МОП про працю у морському судноплавстві 2006 року

Стандарт А2.2 - Заробітна плата


1. Кожна держава-член вимагає, щоб плата, що належить морякам, працюючим на судах, що плавають під його прапором, здійснювалася на рідше одного рази на місяць та відповідно до чинного колективного договору.


2. Моряки отримують щомісячний звіт про належні платежі та виплачені сумах, включаючи заробітну плату, додаткові платежі та ставки обмінного курсу, що використовуються у тих випадках, коли платежі здійснюються у валюті або ставок, що відрізняються від узгоджених.


3. Кожна держава-член вимагає, щоб судновласники вживали заходів, викладені, зокрема, у пункті 4 цього стандарту, що дозволяють морякам передавати всі свої заробітки або їхню частину своїм сім'ям чи утриманцям, або які мають на те юридичне право довіреним особам.


4. До заходів, спрямованих забезпечення можливості морякам передавати свої заробітки своїм сім'ям, відносяться:

a. система, що дозволяє морякам на самому початку своєї роботи або протягом періоду їх роботи виділяти на свій розсуд частину своєї заробітної плати для переказу через регулярні періоди часу своїм сім'ям за допомогою банківських переказів чи аналогічним способом;

b. вимога про те, щоб такі переклади здійснювались у належний час та безпосередньо особі чи особам, зазначеним моряком.


5. Будь-яка плата за послуги, передбачені у пунктах 3 та 4 цього стандарту, повинна мати розумний розмір, а обмінний курс відповідно до національного законодавством або нормативними правовими актами застосовується за переважаючою ринковою ставкою або за офіційно публікованою ставкою, які не повинні бути несприятливими для моряків, якщо не передбачено інше.


6. Кожна держава-член, яка приймає національне законодавство або нормативні правові акти, що регулюють заробітну плату моряків, належним чином чином враховує керівні принципи, що містяться в Частині Кодексу.


7. Якщо моряк перебуває в полоні на борту судна або в іншому місці внаслідок актів піратства або збройного розбою проти судів, заробітна плата плата моряка та інші виплати, що належать моряку відповідно до трудового договором моряка, відповідним колективним угодою чи застосовним національним законодавством, у тому числі перерахування будь-яких виплат, як це передбачено пунктом 4 цього стандарту, як і раніше здійснюються протягом усього періоду знаходження моряка в полоні і аж до його визволення або репатріації в установленому порядку відповідно до стандарту A2.5.1 або, у разі смерті моряка в полоні, – до дати визнання смерті відповідно до застосовними законодавчими чи нормативними правовими актами. Терміни піратство та озброєний розбій проти судів мають те саме значення, що й у пункті 7 стандарту A2.1.


Більше новин з тегом #Моряки

Український морський форум (анонс)

Профспілка робітників морського транспорту України за підтримки Міжнародної федерації транспортників (ITF) та Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України має честь оголосити про проведення Українського морського форуму.

AMSA: Забезпечення добробуту моряків та контроль за умовами праці на суднах

Питання, пов'язані з дотриманням умов праці на суднах, залишаються однією з найбільш актуальних проблем у морській галузі.

Забезпечення відпочинку для екіпажу: рекомендації IFSMA для представників PSC

Міжнародна федерація асоціацій морських капітанів (IFSMA), Віце-президентом якої є Олег Григорюк, Голова ПРМТУ, звернулась до Люка Смолдреса, Генерального секретаря Паризького меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю суден державою порту (Paris MOU) стосовно передбачених вимог безпеки та впливу певних адміністративних процесів на екіпаж.

Чому екіпаж судна DALI не може покинути гавань Балтімору?

Минуло три тижні відтоді, як вантажне судно DALI врізалося в міст Френсіса Скотта Кі. Міст обвалився рано вранці 26 березня, в результаті чого загинуло шестеро людей, які працювали на мосту.

Дякуємо за звернення!