Робота інспекції ITF в Україні у 2022 році

ITF Інспекторат: Понад півстоліття тому Міжнародна федерація транспортників (ITF) створила мережу інспекторів, які базуються в більшості великих морських портах, чия робота полягає в інспекції суден під "зручними" прапорами, що заходять у їхні порти, на предмет контролю виплати морякам гідної зарплати, а також забезпечення на борту прийнятних умов життя і праці. Інспектори проводять планові інспекції та відвідують судна на прохання екіпажів. Багато з них - колишні моряки або докери.

Сьогодні ITF Інспекторат налічує близько 130 інспекторів, координаторів, їхніх помічників і контактів. Щорічно до них по допомогу звертаються тисячі моряків, і щорічно інспектори повертають морякам десятки мільйонів доларів заборгованості із заробітної плати.


Оскільки статистику за 2022 рік поки що оприлюднено не було, публікуємо результати роботи Інспекторату ITF за п'ять років - з 2017 по 2021 рр.. Так, за вказаний період інспектори Міжнародної федерації транспортників усього світу провели загалом понад 45 тисяч інспекцій суден, повернувши морякам трохи менше ніж $200 млн. заборгованості із заробітної плати. Необхідно зазначити, що вищевказана сума являє собою виключно заборгованість із заробітної плати і не охоплює виплачені морякам та їхнім сім'ям суми компенсацій за втрату працездатності або загибель моряка.


Рік

Кількість інспекцій

Повернені морякам кошти

2017 р.

10 277

$ 38 млн.

2018 р.

10 480

$ 36 млн.

2019 р.

10 243

$ 43,6 млн

2020 р.

7 476

$ 44,6 млн.

2021 р.

7 265

$ 37,6 млн.

Усього за 5 років

45 741 інспекцій

$ 199,8 млн


Робота Інспекції ITF в Україні


У нашій країні інспекцію Міжнародної федерації транспортників очолює співробітник Профспілки робітників морського транспорту України Наталія Єфрименко,яка вже понад 15 років допомагає іноземним морякам у портах України та українським морякам, чиї трудові права були порушені роботодавцем. Нарівні з колегами по всьому світу, одним із ключових завдань Інспекції ITF в Україні є проведення перевірок відповідності умов праці та побуту моряків на борту іноземних суден міжнародним стандартам, нормам трудового законодавства держави прапора, умовам підписаних колективних договорів та індивідуальних контрактів. Крім цього, Інспекція ITF в Україні опрацьовує звернення екіпажів щодо затримок у виплаті заробітної плати, отримання остаточного розрахунку до списання із судна, зміни та репатріації, недостатнього і несвоєчасного забезпечення суден провізією, незаконних утримань із заробітної плати та виплат компенсацій за необґрунтоване дострокове розірвання трудового договору.


Обов'язком Інспекції ITF в Україні також є відвідування іноземних суден у портах України, що, на жаль, було неможливим торік з відомої причини. Зазвичай під час таких відвідувань співробітники Інспекції не тільки проводять перевірку умов праці та побуту на судні, а й прагнуть підвищити обізнаність моряків про їхні трудові права, доставляючи на борт розроблені спеціально для них інформаційні публікації ITF і ПРМТУ.

Крім того, Інспекція в Україні допомагає списаним на берег українським морякам стягнути з роботодавця заборгованість із заробітної плати, забезпечує виплату лікарняного та компенсацію витрат на лікування, повернення незаконних відрахувань з балансу заробітної плати, а також отримання компенсацій через втрату працездатності або життя.


За традицією, на початку року ми представляємо увазі наших читачів результати роботи Інспекції Міжнародної федерації транспортників в Україні за минулий рік. Так, незважаючи на події, що відбуваються в нашій країні, торік Інспекція традиційно продемонструвала високі показники роботи: загальна сума поверненої морякам заборгованості із зарплати та компенсаційних виплат становила $1 627 162, з яких $637 526 - чиста заборгованість із заробітної плати, а $989 636 - виплачені сім'ям моряків компенсаційні кошти.


Період

Кількість звернень

Повернені морякам кошти

2018 р.

135

$1,4 млн.

2019 р.

135

$1,4 млн.

2020 р.

186

$1,3 млн.

2021 р.

141

$2,3 млн.

2022 р.

140

$1,6 млн.

Усього за 5 років

737

$8 млн.


Водночас за п'ять років своєї роботи ITF Інспекція в Україні опрацювала загалом 737 звернень моряків, повернувши їм та їхнім сім'ям понад $8 млн. заборгованості із заробітної плати та компенсаційних виплат. Звертаємо увагу читачів, що ця статистика не охоплює звернення моряків та їхніх близьких за порадою або консультацією, що не супроводжуються подачею відповідного пакета документів і подальшим спілкуванням співробітників Інспекції з роботодавцем та/або відповідними уповноваженими органами. Не охоплює ця статистика і звернення, що надійшли від моряків на суднах у тих портах, де базуються інші інспектори ITF: отримавши таке звернення, Інспекція в Україні проводить аналіз кейса і збирає пакет документів для подальшого передання Інспектору в даному порту.


Нагадаємо, що Інспекція надає консультації щодо покриття того чи іншого судна колективним договором ITF стандарту, проводить аналіз положень індивідуальних трудових контрактів моряків, надає коментарі щодо трактування положень колективних договорів, законодавства держав прапора та міжнародних конвенцій. На додаток до цього, торік як Інспекція, так і Профспілка надавали коментарі щодо реєстрації моряків та їхніх родин за кордоном, а також оформлення морських документів, проходження морських медичних комісій тощо. І, звичайно ж, нагадаємо, що всі наші консультації надаються абсолютно безкоштовно.


Причини звернень


Найчастішими причинами звернень моряків по допомогу до Інспектора ITF в Україні 2022 року традиційно стали: затримка виплати заробітної плати, протерміновані трудові договори, перебої у постачанні на судно продуктів і води, медична допомога, а також невиплата балансу заробітної плати після списання та незаконні утримання із заробітної плати. Також торік було отримано та вирішено дев'ять звернень від родин загиблих моряків щодо виплати компенсацій у зв'язку зі смертю.


Окремо також слід виокремити ще одну причину звернень по допомогу торік - питання евакуації іноземних моряків - членів екіпажів суден, що перебували в Україні на момент початку війни. Так, у тісній співпраці з відповідним роботодавцем, страховим клубом, посольством, а також відповідною військовою адміністрацією, Інспекція сприяла репатріації членів іноземних екіпажів із суден у портах України - громадян Азербайджану, Болгарії, Єгипту, Індії, Сирії, Філіппін тощо.


Незважаючи на те, що, загалом, причини звернень залишилися колишніми, змінився їхній порядок і характер. Так, на першому місці у 2022 році опинилися прострочені трудові договори. І якщо раніше українських моряків не змінювали вчасно через введені державами порту обмеження на зміни у зв'язку з пандемією COVID-19, тепер же затримка стала наслідком введення в Україні воєнного стану, що передбачає заборону на виїзд за кордон для чоловіків від 18 до 60 років. Так, багато іноземних роботодавців, які раніше активно використовували пул українських моряків для роботи на своїх суднах, і тепер втратили можливість скористатися запланованими ротаціями, фактично утримували моряків на борту з посиланням на неможливість забезпечити зміну. У деяких випадках тривалість контракту перевищувала допустимі міжнародним законодавством норми - становила понад 11 місяців. Згідно з аналізом, більшість подібних звернень супроводжувалася заборгованістю із заробітної плати, що виникла через низку причин: санкції проти банків, заборона на переказ коштів, якщо власник рахунку зареєстрований на тимчасово окупованій території, обмеження зі зняття готівки з валютних рахунків та, як наслідок, вимоги моряків виплатити накопичені за декілька місяців роботи кошти готівкою до списання з судна.


Проблема простроченого контракту не обмежувалася одним списанням моряка на берег: через зачинені в Україні аеропорти роботодавці вимушені організовувати списання моряків до сусідніх з Україною країн, щоб далі моряк міг возз'єднатися зі своєю сім'єю в Україні, або ж у третій країні. Часто, моряку і його сім'ї необхідна допомога, як з тимчасовим розміщенням в третій країні, так і з евакуацією його сім'ї з України, і тут Інспекція ITF працювала і працює в тісній зв'язці з Профспілкою робітників морського транспорту України та Благодійним фондом морського транспорту "МОРТРАНС", які з перших днів війни надають всіляке сприяння сім'ям українських моряків по широкому спектру питань.


Також одним із завдань Інспекції ITF в Україні є допомога морякам, списаним із суден через хворобу або травму. Так, торік багато українських моряків, списаних з цієї причини, отримували медичну допомогу за межами України - в третіх країнах. У таких випадках важливо було забезпечити наявність достатньої медичної документації для подальшого надання роботодавцю з метою оплати останнім лікарняного та компенсації витрат на лікування.


Щодо іноземних моряків, які потрапили до медичних закладів України внаслідок травми або хвороби, то в цих випадках вони потребують не лише практичної допомоги в захисті їхніх трудових прав, а й більшою мірою потребують емоційної та духовної підтримки. Це завдання реалізується, зокрема завдяки співпраці з міжнародною морською організацією Sailors' Society та її капеланами. Так, на початку минулого року допомогу і підтримку отримали іноземні моряки - члени екіпажів суден в українських портах, які постраждали внаслідок обстрілів російськими військами.


Традиційно проаналізувавши прапори суден, члени екіпажів яких у 2022-му році зверталися по допомогу до Інспектора ITF в Україні, ми традиційно склали рейтинг найпроблемніших прапорів суден. Так, згідно з нашим аналізом, перше місце в нашому "анти-рейтингу" посідає Ліберія, 48 суден під прапором якої потрапили в роботу співробітникам Інспекції 2022 року. Друге місце посідає прапор Панами з 31 судном, а за ним слідує прапор Маршаллових Островів - Інспекція провела роботу щодо 25 суден цього регістра.

Більше новин з тегом #Моряки

Ключові поправки до MLC, 2006 набувають чинності

23 грудня 2024 року знаменує важливу дату для морської індустрії, оскільки офіційно набуває чинності новий пакет поправок до Конвенції про працю в морському судноплавстві 2006 року, спрямований на подальше поліпшення умов праці та життя в морі та вирішення деяких ключових проблем, з якими зіткнулися моряки під час пандемії COVID-19.

Ексклюзив Shipping Intel: Голова ПРМТУ Олег Григорюк про війну, міжнародну підтримку та допомогу морякам

Олег Григорюк - видатний діяч у глобальному руху захисту прав морських робітників, Голова Профспілки робітників морського транспорту України.

ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ ПРМТУ

Щодо складання у 2025 році єдиного державного кваліфікаційного іспиту здобувачами освіти за спеціальністю 271 «Морський та внутрішній водний транспорт»

Підтримка українських працівників морського транспорту: захист прав та допомога

Голова ПРМТУ Олег Григорюк зустрівся із Постійним представником України при ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві Євгенією Філіпенко. Основна увага була зосереджена на питаннях підтримки українських працівників морського транспорту та захисту їхніх прав як в Україні, так і за її межами.

Дякуємо за звернення!