Рекомендації IBF з управління репатріацією моряків, які постраждали від російського вторгнення в Україну

IBF Recommendations on the management of the repatriation of seafarers affected by the Russian invasion of Ukraine

Ця рекомендація не є досконалим механізмом, однак у існуючих умовах – це зрозумілий алгоритм, якому роботодавці погодилися наслідувати.

У свою чергу, ПРМТУ докладає зусиль для того, щоб удосконалити дані мінімальні вимоги до судновласників та консультує 24/7 усіх членів Профспілки про їхні трудові права та особливості репатріації у цей найтяжчий для України та її громадян період війни.

Звертаємо вашу увагу, що ці рекомендації поширюються на судна, де діє колективний договір IBF. Перевірити це можна за допомогою програми ITF Seafarers або на сайті

Конвенція про працю у морському судноплавстві (MLC, 2006) містить чіткі керівні принципи щодо репатріації моряків, а найактуальніша інформація міститься у Керівному принципі B2.5.1 – Право на репатріацію, п. 6.

Кожна держава-член повинна вимагати, щоб судновласники відповідали за організацію репатріації належним і терміновим чином. Як засіб перевезення зазвичай повинен використовуватися повітряний транспорт. Держава-член повинна визначати місце призначення, куди можна репатріювати моряків. Місцем призначення можуть бути країни, з якими моряки можуть мати суттєві зв'язки, включаючи:

- місце, у якому моряки дали згоду на влаштування на роботу;

- місце, зумовлене колективним договором;

- країна постійного проживання моряка; або

- будь-яке інше місце, яке може бути погоджено обома сторонами в момент влаштування на роботу.

Російське вторгнення в Україну та подальші обмеження на переміщення зробили цей процес практично неможливим для мешканців України, і ці рекомендації призначені допомогти морським роботодавцям IBF у процесі погодження взаємоприйнятних альтернативних домовленостей із їхніми співробітниками, які постраждали внаслідок цієї кризи.

Соціальні партнери обговорили багато потенційних наслідків поточної ситуації та домовилися, що вони підтримають низку дій, спрямованих на досягнення компромісу у світлі того факту, що, ймовірно, MLC, 2006 та концепція IBF не були задумані з урахуванням таких сценаріїв, як цей.

Наша основна рекомендація полягає в тому, щоб, коли це можливо, постраждалим морякам було запропоновано продовжувати контракти і залишатися на борту. Запит на репатріацію слід розглядати з міркувань співчуття та відповідно до MLC, 2006.

При розгляді питання про сходження з судна важливо зазначити, що наведені нижче рекомендації розглядаються як мінімальний стандарт і що роботодавців заохочують робити більше, якщо вони в змозі. Також усі відхилення від стандартного процесу мають бути задокументовані у вигляді підписаної угоди між сторонами трудового контракту (SEA):

  • Моряки, які або завершили свій контракт відповідно до узгодженого контракту періоду або шляхом продовження в рамках MLC, 2006, або бажають достроково розірвати свій контракт через події в країні їхнього проживання. Взаємна згода на репатріацію в третю країну, намір продовжувати подорожувати сушею або морем до місця найму або до будинку.
  • Моряки, що належать до категорії 1, але бажають залишитися в узгодженій третій країні.
  • Моряки, звільнені з дисциплінарних причин.
  • Моряки, яким потрібне списання з судна за медичними показаннями

  • Їх слід, як і раніше, розглядати як подорожуючих до того дня, доки вони не прибудуть до узгодженої третьої країни. На цьому їхній трудовий контракт вважається завершеним.
  • Вони повинні мати можливість подати на відшкодування всіх витрат, понесених шляхом до кордону з Україною. В ідеалі ці витрати мають бути попередньо узгоджені, і роботодавці повинні виявляти гнучкість, коли йдеться про заяви щодо відшкодування витрат, які не можуть бути обґрунтовано підтверджені офіційними чеками.
  • За необхідності роботодавці повинні безкоштовно надавати повний пансіон та проживання у узгодженій третій країні щонайменше на 2 ночі.
  • Їх слід, як і раніше, розглядати як подорожуючих до того дня, доки вони прибудуть до узгодженої третьої країни. На цьому їхній трудовий контракт вважається завершеним.
  • За необхідності роботодавці повинні безкоштовно надавати повний пансіон та проживання у узгодженій третій країні щонайменше на 2 ночі.

Звільнення повинні розглядатися відповідно до звичайних положень, передбачених у відповідному колективному договорі стандарту IBF (IBF CBA), проте моряки мають бути репатрійовані в узгоджену третю країну. На запит роботодавці повинні безкоштовно надати повний пансіон та проживання в узгодженій третій країні максимум на 2 ночі.

  • Коли моряк визнаний придатним до подорожі без необхідності подальшого лікування, він повинен бути репатрійований відповідно до пункту 1 або пункту 2 вище;
  • Якщо потрібне подальше лікування, роботодавець повинен репатріювати моряка у взаємно погоджену країну, де таке лікування може бути запропоноване відповідно до відповідного IBF CBA. Перед репатріацією роботодавцю рекомендується звернутися за підтримкою до свого страховика/P&I клубу.
  • Зобов'язання роботодавців також мають продовжувати діяти відповідно до концепції IBF (стаття 22.3), і з цієї точки зору узгоджена третя країна має розглядатися як еквівалентна країні проживання.
  • Положення, рекомендовані для групи 1, будуть застосовуватися через 130 днів або до винесення медичного висновку відповідно до статті 25 Рамкового договору IBF (залежно від того, що спричинило списання з судна за медичними показаннями: хвороба або травма).

IBF Recommendations on the management of the repatriation of seafarers affected by the Russian invasion of Ukraine

Більше новин з тегом #ITF

Життя моряків важливі

Комітет зон бойових операцій (WOAC) Міжнародного переговорного форуму (IBF) одностайно ухвалив рішення про визначення Червоного моря та затоки Аден як «воєнних зон».

Підтримка транспортників - спілчан ПРМТУ

За ініціативою ПРМТУ та за сприянням ITF-ETF SOLIDARITY FUND допомогу у вигляді 1 500 продуктових наборів отримають українські транспортники, члени ПРМТУ.

ITF Seafarers' Trust: допомога курсантам – інвестиція в майбутнє

Протягом багатьох років Україна посідає провідні позиції щодо підготовки морських кадрів для міжнародного ринку праці. Низка кращих судноплавних компаній набирають українських курсантів і готують молодих та перспективних моряків для роботи на своїх суднах.

Безпека моряків у Червоному морі має бути на першому місці

Міжнародна федерація транспортників (ITF) заявляє, що того, що було зроблено для гарантування безпеки моряків у Червоному морі та Аденській затоці, недостатньо; і втрата життів після атаки хуситів на судно TRUE CONFIEDENCE є трагедією саме через це.

Дякуємо за звернення!