ПРМТУ домоглася для моряка компенсації за травму, отриману на судні

У січні цього року до Профспілки робітників морського транспорту України надійшов запит від українського моряка, який, перебуваючи на контракті на посаді матроса першого класу (AB), отримав травму – втратив середній та вказівний пальці правої руки. Назвемо його матросом Х.

Судно, на якому працювали моряки, покрите колективним договором ITF стандарту, підписаним грецькою профспілкою, і хоча за фактом моряк не є членом ПРМТУ, проте ми прийняли рішення допомогти йому отримати належні згідно з контрактом та колективним договором виплати.


Для зручності оповідання нижче мова піде про судна, покриті колективними договорами ITF стандарту. Нагадаємо, що наявність покриття судна таким договором ви можете перевірити на сайті https://www.itfseafarers.org/en/look-up або ж в однойменному додатку для смартфона.


Моряки часто ставлять нам запитання: «Я отримав травму на борту, чи належить мені компенсація?»


Дати відповідь на це запитання можна лише так: якщо дана травма стала причиною стійкою частковою або повною втратою моряком працездатності, то так. Ступені втрати професійної працездатності мають бути відповідним чином встановлені установами медико-соціальної експертизи (МСЕК). Це – щодо компенсації; при цьому не скасовуються зобов'язання компанії з виплати моряку лікарняного та відшкодування витрат на лікування виробничої травми.


Кейс нашого матроса Х був, як нам здавалося, досить однозначним: відсутність вказівного та середнього пальців є прямим протипоказанням до роботи в морі, та будь-яка медична комісія це визнає. Що в результаті й трапилося: медико-соціальна експертиза визначила довічну третю групу інвалідності.


Однак компанія вважала, що висновків МСЕК недостатньо, і потрібний висновок спеціалізованого морського медичного центру. До речі, згідно з колективним договором, компанія має право призначити свого лікаря для отримання додаткового висновку.


Морська медкомісія ухвалила, що матрос Х «не може працювати в морі та виконувати свої професійні обов'язки». А ще роз'яснила, що, відповідно до українського законодавства, рівень його працездатності у відсотковому відношенні становить 60%.


І тут би компанії та номінованому представнику страхового клубу зупинитися та визнати втрату матросом Х професії, виплативши повну компенсацію за втратою, проте стороною судновласника було обрано інший шлях. Матросу було запропоновано 60% від суми компенсації, мовляв, якщо втрата працездатності на 60%, то й компенсація має бути виплачена у такому ж відсотку.


І тут ми знову повертаємось до положень колективного договору ITF стандарту, де чітко сказано, що моряк, чия втрата працездатності оцінюється в 50% або більше, вважається остаточно непридатним для подальшої морської служби у будь-якій якості та має право на 100% компенсацію. Звичайно, компанія, будучи стороною колективного договору, цей документ читала, і чудово знає, що належить працівникові-моряку в такому разі. Розрахунок був на те, що сам моряк колективний договір не бачив, і гадки не має, що в ньому написано.


Стовідсоткова компенсація зі втрати працездатності для рядових, згідно колективного договору ITF стандарту, 2022 року становить $108,012, (а 2023 підніметься до $109,632).


Неважко порахувати, скільки хотіла заощадити компанія, привласнивши собі законно належні моряку 40%

.

Нагадаємо, користуючись нагодою, що Профспілка робітпрацівників морського транспорту України не бере грошей за послуги. Зокрема, допомагаючи вирішувати кейси, пов'язані з виплатою великої суми компенсації через втрату працездатності чи смерті – Профспілка НЕ БЕРЕ комісію за свою допомогу. А юристи беруть. Від 15 до 25%.


Складно уявити собі, що відчуває людина, яка мало того, що пережила таке тяжке випробування, як матрос Х, але й змушений по суті починати своє життя з чистого листа, втративши можливості заробляти на життя собі та своїй сім'ї, обраної в юності професією. І неважко зрозуміти, що для будівництва нового майбутнього матросу Х дуже знадобиться кожен долар.


Кейс матроса Х загалом зайняв близько 9 місяців, але вирішився на користь моряка і без будь-яких відрахувань. Наприкінці жовтня повна сума компенсації зайшла на рахунок моряка.


(З метою конфіденційності ми не вказуємо назву судна та ім'я моряка)

Більше новин з тегом #Моряки

Зміни для моряків: чи варто їх очікувати?

25.06.2025 року групою народних депутатів під головуванням Тимошенко Ю.В. були внесені законопроєкти «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спеціального режиму оподаткування моряків» (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/56680) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спеціального режиму оподаткування моряків» (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/56681). 27.06.2025 року тексти законопроєктів були опубліковані на сайті Верховної Ради України.

День моряка 2025: нульова толерантність до насильства і домагань у морській галузі

«Нам потрібне безпечне середовище для всіх»: глобальна кампанія IMO проти булінгу на морі

ITF викриває фіктивну профспілку, яка наражає моряків на небезпеку по всьому світу

Судноплавні компанії, фінансисти і уряди по всьому світу закликають розірвати зв'язки з фіктивною профспілкою ISU-Lanibra.

ХДМА: 14 років у статусі академії та майже два століття освітньої традиції

У Морському юніон центрі відбулося урочисте відзначення 14-ї річниці з дня надання Херсонській державній морській академії статусу академії. Історія закладу налічує майже два століття — це роки формування поколінь фахівців, відданих морській справі.

Дякуємо за звернення!