ПРМТУ домоглася для моряка компенсації за травму, отриману на судні

У січні цього року до Профспілки робітників морського транспорту України надійшов запит від українського моряка, який, перебуваючи на контракті на посаді матроса першого класу (AB), отримав травму – втратив середній та вказівний пальці правої руки. Назвемо його матросом Х.

Судно, на якому працювали моряки, покрите колективним договором ITF стандарту, підписаним грецькою профспілкою, і хоча за фактом моряк не є членом ПРМТУ, проте ми прийняли рішення допомогти йому отримати належні згідно з контрактом та колективним договором виплати.

Для зручності оповідання нижче мова піде про судна, покриті колективними договорами ITF стандарту. Нагадаємо, що наявність покриття судна таким договором ви можете перевірити на сайті https://www.itfseafarers.org/en/look-up або ж в однойменному додатку для смартфона.

Моряки часто ставлять нам запитання: «Я отримав травму на борту, чи належить мені компенсація?»

Дати відповідь на це запитання можна лише так: якщо дана травма стала причиною стійкою частковою або повною втратою моряком працездатності, то так. Ступені втрати професійної працездатності мають бути відповідним чином встановлені установами медико-соціальної експертизи (МСЕК). Це – щодо компенсації; при цьому не скасовуються зобов'язання компанії з виплати моряку лікарняного та відшкодування витрат на лікування виробничої травми.

Кейс нашого матроса Х був, як нам здавалося, досить однозначним: відсутність вказівного та середнього пальців є прямим протипоказанням до роботи в морі, та будь-яка медична комісія це визнає. Що в результаті й трапилося: медико-соціальна експертиза визначила довічну третю групу інвалідності.

Однак компанія вважала, що висновків МСЕК недостатньо, і потрібний висновок спеціалізованого морського медичного центру. До речі, згідно з колективним договором, компанія має право призначити свого лікаря для отримання додаткового висновку.

Морська медкомісія ухвалила, що матрос Х «не може працювати в морі та виконувати свої професійні обов'язки». А ще роз'яснила, що, відповідно до українського законодавства, рівень його працездатності у відсотковому відношенні становить 60%.

І тут би компанії та номінованому представнику страхового клубу зупинитися та визнати втрату матросом Х професії, виплативши повну компенсацію за втратою, проте стороною судновласника було обрано інший шлях. Матросу було запропоновано 60% від суми компенсації, мовляв, якщо втрата працездатності на 60%, то й компенсація має бути виплачена у такому ж відсотку.

І тут ми знову повертаємось до положень колективного договору ITF стандарту, де чітко сказано, що моряк, чия втрата працездатності оцінюється в 50% або більше, вважається остаточно непридатним для подальшої морської служби у будь-якій якості та має право на 100% компенсацію. Звичайно, компанія, будучи стороною колективного договору, цей документ читала, і чудово знає, що належить працівникові-моряку в такому разі. Розрахунок був на те, що сам моряк колективний договір не бачив, і гадки не має, що в ньому написано.

Стовідсоткова компенсація зі втрати працездатності для рядових, згідно колективного договору ITF стандарту, 2022 року становить $108,012, (а 2023 підніметься до $109,632).

Неважко порахувати, скільки хотіла заощадити компанія, привласнивши собі законно належні моряку 40%.

Нагадаємо, користуючись нагодою, що Профспілка робітпрацівників морського транспорту України не бере грошей за послуги. Зокрема, допомагаючи вирішувати кейси, пов'язані з виплатою великої суми компенсації через втрату працездатності чи смерті – Профспілка НЕ БЕРЕ комісію за свою допомогу. А юристи беруть. Від 15 до 25%.

Складно уявити собі, що відчуває людина, яка мало того, що пережила таке тяжке випробування, як матрос Х, але й змушений по суті починати своє життя з чистого листа, втративши можливості заробляти на життя собі та своїй сім'ї, обраної в юності професією. І неважко зрозуміти, що для будівництва нового майбутнього матросу Х дуже знадобиться кожен долар.

Кейс матроса Х загалом зайняв близько 9 місяців, але вирішився на користь моряка і без будь-яких відрахувань. Наприкінці жовтня повна сума компенсації зайшла на рахунок моряка.

(З метою конфіденційності ми не вказуємо назву судна та ім'я моряка)

More news with tag #Seamen

Ukrainian Seafarers Working under the Danish Flag: From Signing the Collective Agreement to Renewing Cooperation Terms

Two years ago, the Marine Transport Workers’ Trade Union of Ukraine (MTWTU) and Danish Shipping signed a historic collective agreement that, for the first time, extended to Ukrainian officers and ratings working on vessels of the Danish International Ship Register (DIS).

THE BLACK SEA OF SHAME: HOW SUBSTANDARD SHIPPING TURNS SEAFARERS INTO HOSTAGES OF FLOATING COFFINS

On 12 October 2025, the Cameroon-flagged cargo ship EILEEN sank in the Black Sea near Bulgaria. Ten seafarers were rescued hours before the ship finally sank 140 nautical miles off Varna.

Український морський вечір у Сінгапурі об’єднав міжнародну спільноту навколо підтримки українських моряків

Вже втретє Профспілка робітників морського транспорту України (ПРМТУ) спільно з Посольством України в Республіці Сінгапур, сінгапурськими морськими профспілками SMOU та SOS, а також Міжнародною радою морських судновласників (IMEC) та ASP провела Український морський захід у Сінгапурі.

Ukraine on the Path to Ratifying the MLC, 2006: Key Step Toward Strengthening Its International Standing

As part of the cooperation between the International Labour Organization (ILO), the Office for Coordination of European and Euro-Atlantic Integration, and the Marine Transport Workers' Trade Union of Ukraine (MTWTU), a Round Table “Steps of Ukraine towards ratification of the ILO Maritime Labour Convention, 2006 (MLC, 2006)” was held.

Thank you for contacting us!