MTWTU and MFA Address Seafarers’ Abandonment Cases

The Secretariats of the International Maritime Organization (IMO) and the International Labor Organization (ILO) have submitted a Report on Recorded Seafarers’ Abandonment Cases (Doc. LEG 107/4) for IMO Legal Committee consideration which is to gather this March at IMO headquarters in London.

The Report is based on information on ships abandoned by shipowners and entered into the Joint IMO/ILO Database on Abandonment of Seafarers, which can be accessed here https://www.ilo.org/dyn/seafarers/seafarersbrowse.home.

A detailed analysis of abandonment cases was also prepared by the International Transport Workers’ Federation (ITF) and is presented in the Doc. LEG 107/4/1. According to the ITF, Ukrainian seafarers are listed second largest nationality, abandoned by shipowners in 2019, with 51 citizens of Ukraine or 22% of the total number of seafarers.

In addition, reported are the cases when the required financial security coverage is absent on board the ships; therefore, absent is the shipowner’s liability for abandonment of seafarers in violation of the Maritime Labour Convention, 2006, as amended. To our regret, none of the abovementioned cases have been resolved for the benefit of seafarers. It is worth noting that the earlier seafarers sought help, the more likely was a positive resolution of the case.

In order to ensure the appropriate level of protection of seafarers’ rights, the Union together with the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine has prepared and submitted to the IMO Legal Committee the Document 107/4/4. This Document contains a list of proposals to improve the effectiveness of the existing mechanism aimed at assisting seafarers, abandoned by their shipowner. In addition, the Document provides for seafarers to receive timely information on ships’ financial coverage, and, if necessary, get to know where to seek help in a timely manner.

Read more in the Maritime Magazine #105, which will be released later this week.

Recall that the Document 107/4/4 is the second one submitted jointly by the MTWTU and the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine to the IMO Legal Committee. The first one (LEG 107/14) was also co-authored by Georgia, Malaysia, the Philippines and ITF, ICS, IFSMA, INTERTANKO, INTERCARGO, InterManager and WISTA.

More news with tag #Seamen

Профспілки моряків вимагають визнання статусу зон конфлікту на Близькому Сході як «зони воєнних дій»

ITF закликає судновласників визнати Ормузьку протоку, Оманську затоку та води Ізраїлю зонами воєнних дій, аби посилити захист екіпажів суден.

Зміни для моряків: чи варто їх очікувати?

25.06.2025 року групою народних депутатів під головуванням Тимошенко Ю.В. були внесені законопроєкти «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спеціального режиму оподаткування моряків» (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/56680) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спеціального режиму оподаткування моряків» (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/56681). 27.06.2025 року тексти законопроєктів були опубліковані на сайті Верховної Ради України.

День моряка 2025: нульова толерантність до насильства і домагань у морській галузі

«Нам потрібне безпечне середовище для всіх»: глобальна кампанія IMO проти булінгу на морі

ITF викриває фіктивну профспілку, яка наражає моряків на небезпеку по всьому світу

Судноплавні компанії, фінансисти і уряди по всьому світу закликають розірвати зв'язки з фіктивною профспілкою ISU-Lanibra.

Thank you for contacting us!