Інтерв'ю з Олегом Григорюком
Роль профспілок у складний період – це ключовий аспект у підтримці та захисті прав працівників, особливо у галузях, які піддаються впливу важливих глобальних подій. В епоху нинішнього воєнного конфлікту та напружених відносин, професійні спілки стають центральними у забезпеченні підтримки та захисту своїх членів.
З бесіди з Головою ПРМТУ ви дізнаєтесь більше про важливу роботу, яку здійснює Профспілка у часи війни. Розвиток, досягнення та виклики – у цьому інтерв'ю ми розглянемо основні здобутки морського транспорту, особливості роботи в умовах конфлікту, а також досягнення, які спрямовують нашу організацію вперед у нелегкий час.
Пане Олеже, визначте, будь ласка, найбільш важливі події або здобутки Професійної спілки робітників морського транспорту України за останні 3 місяці?
Перш за все, це участь в успішних перемовинах з судновласниками. Вони ще не завершилися остаточно, але для моряків вже є позитивні зміни в оновленій колективній угоді для суден судновласників, що входять до Міжнародної ради морських роботодавців (IMEC) на 2024-2025 роки. Зокрема, для українських моряків передбачається покращення умов праці та збільшення базової ставки для нарахування заробітної плати.
По-друге, за зверненням ПРМТУ, IMEC та ITF опублікували спільну заяву з рекомендаціями для судновласників щодо прав та гарантій українських моряків у разі якщо судно планує заходи до портів росії. Цими рекомендаціями передбачено, що у разі незгоди українського моряка слідувати до портів держави-агресора, судновласник чи менеджмент мають надати моряку можливість заздалегідь списатися з судна та бути репатрійованим за рахунок судновласника, і тим самим убезпечити себе від заходу в російські порти. З повним текстом рекомендацій моряки вже зараз можуть ознайомитися на сайті Міжнародної федерації транспортників (ITF) та ПРМТУ.
https://mtwtu.org.ua/news/prava-ta-dii-ukrainskih-morakiv-na-sudnah-aki-pramuut-do-portiv-rf
Підписання угоди з Данською асоціацією судновласників – ще один дуже важливий успіх для українських моряків та ПРМТУ. Наша Профспілка тривалий час вела перемовини з цією дуже впливовою асоціацією. Перші попередні домовленості мали місце ще до пандемії коронавірусу. На жаль, світова пандемія, а потім й збройна агресія росії проти нашої Батьківщини значно уповільнили цей процес. Але, нарешті, нам вдалося підписати колективну угоду для українських офіцерів і рядових. Це велике досягнення для нашої Профспілки, і тепер ми зможемо представляти інтереси великої кількості моряків, які працюють на суднах Данської асоціації судновласників.
ПРМТУ також проведено низку успішних перемовин з іншими партнерами. Так, з нашою братською німецькою профспілкою ver.di досягнуто домовленості щодо продовження співпраці у рамках проєкту з надання безоплатних стоматологічних послуг морякам, які працюють на суднах німецьких судновласників, покритих колективним договором ver.di. У проєкті UNION DENT вже взяли участь близько 60 моряків, 10 з яких завершили повний курс лікування.
В цьому році також дали старт черговому спільному проєкту з ITF Seafarers' Trust. Тепер ще більше моряків та членів їх сімей можуть отримати безоплатні стоматологічні послуги у рамках проєкту UNION DENT.
Продовжуємо отримувати підтримку від UNION SOLIDARITY FUND, заснованого минулого року ITF та Європейською федерацією транспортників (ETF). В жовтні портовикам, працівникам морського транспорту, курсантам та співробітникам морських навчальних закладів, відповідно до їх запитів, ПРМТУ передала до наших первинних профспілкових організацій обігрівачі, генератори, ліхтарики, портативні зарядні пристрої, сонячні батареї, аптечки, світловідбиваючі жилети, спальні мішки, джгути, пропанові похідні плитки та іншу необхідну благодійну допомогу.
Разом з Данською профспілкою 3F починаємо новий тривалий спільний проєкт, в рамках якого до кінця 2023-го та весь наступний рік буде проводитися великий спектр різних навчальних заходів, семінарів, тренінгів для наших первинних профспілкових організацій портовиків та курсантів.
Як Ви вже відзначили, ПРМТУ укладено колективну угоду з Данською асоціацією судновласників. Які перспективи та нові можливості відкриває ця угода для членів ПРМТУ?
Всі моряки, які працюють на суднах членів цієї Асоціації та за умови укладання колективної угоди з нашою Профспілкою, можуть звертатися до ПРМТУ для отримання всіх сервісів, які ми постійно надаємо нашим спілчанам. Це й консультаційна та правова допомога, участь в освітніх проєктах, семінарах та тренінгах, допомога родинам моряків, соціальні проєкти для дітей, а також матеріальна допомога.
Ми запрошуємо всіх українських моряків, які працюють на суднах данських судновласників, невідкладно зв’язатися з нами та отримати детальну інформацію стосовно переваг та можливостей, які вони можуть отримати. Моряку необхідно зв’язатися з нами, щоб отримати повну інформацію з приводу членства.
З 1 січня 2024 року набирає чинності новий договір стандарту IBF на 2024-2026 роки, який, серед іншого, передбачає збільшення заробітної плати морякам на 6% упродовж наступних двох років. На перший погляд, морякам цей відсоток здається не значним. Розкажіть, будь ласка, як проходили переговори, які аргументи використовувала кожна зі сторін?
Після трьох раундів переговорів, які проходили упродовж всього року, Міжнародним переговорним форумом (IBF), досягнуто домовленості між судновласниками та профспілками моряків та підписано договір на 2024 – 2027 роки. Він передбачає збільшення базової ставки для нарахування заробітної плати, а також покращення умов праці та відпочинку на борту суден для понад 250 000 моряків.
В Україні тільки ПРМТУ має право укладати договори стандарту IBF з судновласниками, що входять до IMEC.
Моряки, на яких розповсюджується дія угоди, отримають збільшення зарплати на 6% протягом наступних двох років. Зокрема, очікується збільшення зарплати та компенсацій на 4% з 1 січня 2024 року та ще на 2% з 1 січня 2025 року. Угоду про заробітну плату на 2026 - 2027 роки буде обговорено у 2025 році. Необхідно зазначити, що ці домовленості є найбільшим підвищенням базової ставки за останні 10 років.
ITF представляла сторону профспілок моряків. Вона наголошувала, що моряки як ключові робітники зробили найбільший внесок для подолання наслідків пандемії COVID-19. Наразі є нестача робочої сили, зменшення кількості моряків, кваліфікованих офіцерів, тому необхідно суттєво підвищити рівень зарплати, щоб знову зробити професію моряка привабливою.
Зазначу також, що ці ставки є базовими для обчислення рівня заробітної плати. Судновласник може підвищувати рівень зарплати більше, ніж зазначено в колективному договорі. Це також залежить від позиції на судні.
З 01 вересня 2023 року внесені зміни до переліку зон воєнних дій і зон підвищеного ризику IBF і ITF в Чорному та Азовському морях. Які наслідки це має для моряків? Чи отримують моряки право на додаткові виплати?
Так, було додано зону воєнних дій в Азовському морі та зону високого ризику в водах Чорного моря, які потенційно можуть бути атаковані безпілотними літальними апаратами. Ознайомитись з ними можна на нашому сайті
Протягом транзиту чи перебування в зоні воєнних дій моряки, які працюють на суднах, покритих колективними угодами стандарту IBF та ТСС, мають право на отримання бонусу в розмірі 100% базової заробітної плати. Цей бонус має нараховуватися щонайменше протягом 5 днів після входу в зону воєнних дій і далі за кожен день фактичного перебування судна. Також передбачено, що у разі смерті або втрати працездатності моряком сплачується подвійна компенсація.
Моряки мають право відмовитися від рейсу. У такому випадку моряк повинен бути репатрійований за рахунок компанії з виплатою всіх належних йому виплат, нарахованих до дати повернення в порт найму, а також з виплатою компенсації в розмірі 2-місячної базової заробітної плати.
Розкажіть про хід реалізації спільного проєкту ПРМТУ, Херсонської державної морської академії та ITF Seafarers' Trust з навчання курсантів в Литовській морській академії?
Ми виступили з ініціативою дати можливість курсантам Херсонської державної морської академії здобути європейську освіту та продовжити навчання у безпечному для них місці – в місті Клайпеда (Литва). Для цього в вересні 2022 року ПРМТУ, ITF Seafarers' Trust, ХДМА та Литовська морська академія підписали Меморандум про співпрацю. В результаті 50 курсантів третього курсу ХДМА успішно завершили рік навчання в Клайпеді та отримали два освітні дипломи: український та литовський. Наша Профспілка надавала постійну допомогу молодим морякам на всіх етапах їх навчання.
Здобувши такий позитивний досвід, цього року ми продовжили проєкт: 10 першокурсників, які цьогоріч вступили до Херсонської державної морської академії, вирушили на навчання до Клайпеди. Проєкт покриває вартість першого року навчання в обох морських академіях, а також проживання у кампусі Литовської морської академії у Клайпеді.
ПРМТУ постійно на зв'язку з курсантами. Щоп'ятниці ми проводимо онлайн зустрічі, щоб дізнаватися, як проходить навчання, які виникають питання і просто, щоб підтримати хлопців, які знаходяться далеко від дому.