Сьогодні, 9 грудня 2020 року, в Міністерстві інфраструктури України відбулася зустріч для обговорення проекту наказу Міністерства про внесення змін до Порядку присвоєння звання особам командного складу морських суден та до Порядку роботи Державних кваліфікаційних комісій.
Саме ці зміни були необхідні для того, щоб моряки мали право повторно підтверджувати свою кваліфікацію без проходження Державних кваліфікаційних комісій за умови наявності у моряка необхідного стажу плавання.
Даний наказ уже був підписаний Міністром інфраструктури України, погоджений з іншими центральними органами влади, в тому числі без зауважень і Морською адміністрацією України, і був направлений на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
Однак після цього Морською адміністрацією була різко змінена позиція і запропоновані додаткові заходи, нібито для забезпечення перевірки стажу роботи на суднах. Список нових «вимог» від Морської адміністрації просто вражає.
Моряк, крім раніше озвученої інформації про перетин кордону, має за новими пропозиціями Морської адміністрації надавати:
- трудовую книжку (за наявності);
- інформацію про Страховий стаж з Реєстру застрахованих осіб;
- копію трудових договорів;
- підтвердження оплати праці у відповідності з трудовими договорами;
- копіі податкових декларацій про майновий стан і доходи за період, який підтверджується.
Під час наради Профспілка робітників морського транспорту України зайняла вкрай жорстку позицію щодо неприпустимості прийняття «нових» положень, запропонованих Морською адміністрацією.
Зокрема, представники ПРМТУ акцентували увагу на таких позиціях:
1. Конвенція ПДНВ для цілей перевірки збереження моряком професійної компетентності вимагає, щоб моряк довів виконання ним функцій, які відповідають підтверджуваному диплому. Таким чином, дана перевірка не має нічого спільного з перевіркою наявності у моряка страхового стажу або перевіркою податкової звітності.
2. Довідка про перетин кордону не є належним доказом виконання моряками своїх функцій на судні, а дати перетину моряками кордону України практично ніколи не будуть ідентичними записам в послужний книжці моряка.
3. Будь-які документи фінансової звітності не можуть бути використані для цілей підтвердження збереження моряком професійної компетентності.
ПРМТУ неодноразово пропонувала Міністерству інфраструктури встановити вичерпний перелік документів, який моряк повинен подати для видачі йому Підтвердження до диплому на новий період, а саме:
1. Послужна книжка моряка або довідка від судновласника про роботу на судні;
2. Паспорт моряка.
Крім того Профспілка акцентувала увагу на тому, що має бути визначений вичерпний перелік випадків, при яких Морська адміністрація має право почати перевірку документів, поданих моряками для підтвердження стажу плавання.
На жаль, деструктивна позиція, зайнята представниками Морської адміністрації, може мати лише одне пояснення - затягнути прийняття змін, настільки очікуваних українськими моряками.
Слід зазначити, що пропозиції Морської адміністрації були озвучені лише на самій нараді. Учасники зустрічі не мали можливості ознайомитися з ними заздалегідь. Крім того, дані правки не були включені в проєкт наказу, який був узгоджений з іншими органами влади і розміщений для обговорення на сайті Міністерства.
Профспілка робітників морського транспорту України закликає Міністра інфраструктури України Владислава Криклія повторно направити наказ на державну реєстрацію з урахуванням правок, запропонованих ПРМТУ.
Профспілка висловлює подяку Федерації роботодавців транспорту України та Морській Палаті України за єдину з ПРМТУ позицію, спрямовану на захист інтересів українських моряків.