Оновлений гайд з питань вакцинації моряків

Оскільки пандемія COVID-19 все ще впливає на глобальні тенденції, країни по всьому світу оновлюють та встановлюють нові обмеження, що впливають на судноплавство.

Спалах COVID-19 становить особливий ризик для екіпажів, які здійснюють тривалі рейси без заходу в будь-який порт і не мають доступу до берегових медичних установ. Такий спалах ставить під загрозу їхню безпеку та благополуччя і може вплинути на їхню здатність безпечно керувати судном.

Міжнародна палата судноплавства (ICS) випустила оновлений гайд із питань вакцинації моряків. У Керівництві розглядають важливі юридичні питання, розповідають про страхування, а також про цивільну відповідальність, відповідають на питання, які можуть виникнути у судновласників у зв'язку із вакцинацією екіпажів від коронавірусної інфекції. Все про права, обов'язки та вимоги роботодавців можна дізнатися у новому документі.

Чи може судновласник вимагати від моряків вакцинацію COVID-19?

Відповідно до законодавства Великобританії, де базується ICS, роботодавець не може примушувати співробітника до вакцинації проти його волі, оскільки це порушить його право відмовитись від медичного втручання. Це стосується і вакцинації від коронавірусу.

Уряд Великобританії не планує робити вакцинацію обов'язковою, але інші країни можуть застосовувати інший підхід.

Чи безпечні вакцини?

Усі вакцини проходять багатоетапні випробування: спочатку в лабораторії, а потім на людях-добровольцях, перш ніж вони будуть готові до використання серед ширших верств населення. Відповідні національні, регіональні чи міжнародні органи розглядають та аналізують результати випробувань. Влада перевіряє компоненти вакцини, їх якість, безпеку та ефективність. Коли національні та регіональні органи влади переконані, що вакцина ефективна для профілактики захворювань та безпечна для людей, її дозволяють використовувати.

Яка зараз ситуація із вакцинацією?

Індикатор зміни екіпажу Neptun відзначив покращення ситуації та стабільне зростання вакцинації моряків – до 49,5% за грудень. Однак із поширенням нового штаму Омікрон можуть виникнути нові проблеми. Згідно з індикатором Глобального морського форуму, нині значне поліпшення показників вакцинації моряків, ослаблення обмежень на поїздки і зниження рівня зараження у регіонах. Але, незважаючи на це, темпи вакцинації не повинні знижуватися, щоб забезпечити у майбутньому колективний імунітет.

Інформована та добровільна згода на вакцинацію

У Посібнику наголошується, що вакцинація має бути добровільною, а перед самою процедурою пацієнта мають поінформувати повністю про ризики. Якщо працівник з будь-яких причин не погоджується на вакцинацію, роботодавець повинен ретельно розглянути наведені причини. Адже кожен випадок є унікальним.

Крім того, всі дані щодо здоров'я працівника повинні зберігатися в надійному місці і не довше, ніж необхідно для виконання зобов'язань роботодавця. Такі дані не повинні передаватися третім особам, за винятком тих інцидентів, коли це потрібно зробити згідно із законом.

Роботодавець зобов'язаний надати засоби індивідуального захисту, а також подбати про соціальну дистанцію. Він може впливати на зміну робочих обов'язків співробітника, щоб скоротити контакти з іншими членами екіпажу, якщо він не вакцинований.

Якщо невакцинований працівник загрожує здоров'ю та безпеці решти персоналу, то роботодавець може вжити заходів щодо недопущення його до роботи.

Чи може судновласник внести поправки до чинного трудового договору, щоб вимагати від моряка вакцину як умову працевлаштування?

Роботодавець не може змінювати чинний трудовий договір, щоб включити до нього вимогу про вакцинацію працівника, якщо це суперечить бажанню працівника.

Але на деяких позиціях роботодавці можуть вимагати вакцинацію від людини, яка обіймає певну посаду. Це виходить із міркувань здоров'я та безпеки інших членів екіпажу. Особливо там, де соціальне дистанціювання неможливе. Наприклад, для працівників медичних закладів (тоді до чого тут члени екіпажу, про які йдеться вище?).

Один із обов'язків роботодавця - турбота про працівників та забезпечення безпечного робочого середовища. У деяких випадках працівники дійсно можуть бути звільнені за відмову від вакцинації, оскільки вони становитимуть потенційну загрозу для інших людей.

Роботодавець не може змінювати чинний трудовий договір, щоб включити до нього вимогу про вакцинацію працівника, якщо це суперечить бажанню працівника.

Але на деяких позиціях роботодавці можуть вимагати вакцинацію від людини, яка обіймає певну посаду. Це виходить із міркувань здоров'я та безпеки інших членів екіпажу. Особливо там, де соціальне дистанціювання неможливе. Наприклад, для працівників медичних закладів (тоді до чого тут члени екіпажу, про які йдеться вище?).

Один із обов'язків роботодавця - турбота про працівників та забезпечення безпечного робочого середовища. У деяких випадках працівники дійсно можуть бути звільнені за відмову від вакцинації, оскільки вони становитимуть потенційну загрозу для інших людей.

Чи можливо провести вакцинацію на борту?

Наразі вакцину проти COVID-19 можна отримати лише в рамках національних державних програм вакцинації. У майбутньому способи отримати дозволену вакцину для моряків будуть розширюватись, включаючи вакцинацію, яка проводитиметься на борту.

Чи відповідає судновласник за наслідки вакцинації моряків, включаючи будь-які побічні ефекти?

Моряки захищені від фінансових наслідків хвороби або травми, що виникають у зв'язку з їх роботою. Відповідно, якщо член екіпажу вакцинується під час роботи і згодом стає недієздатним внаслідок реакції на схвалену вакцину, це є відповідальністю судновласника.

Наявність вакцин

Масова вакцинація від COVID-19 вважається умовою повернення світу до нормального життя, однак у міру вирішення проблем з доступністю вакцин багато країн стикаються з проблемою попиту на неї. У довгостроковій перспективі дефіциту не очікується, оскільки кількість вакцин, що розробляються, зростає, але в даний час їх запаси обмежені, і в приватному порядку придбати їх неможливо. Але є один виняток, вакцину AstraZeneca можна придбати приватно в Індії.

У кожній державі є свій список груп населення для пріоритетної вакцинації. Для моряків, які вже в рейсі, немає жодних гарантій того, що країна, громадянами та мешканцями якої вони не є, взагалі розгляне можливість прищепити їх. Загалом існує ризик того, що на вторинному приватному ринку можна натрапити на незаконно набуту, підроблену чи небезпечну партію вакцин.

У багатьох країнах отримати щеплення складно через відсутність достатньої кількості препаратів. Не всі вакцини визнаються у всьому світі, тому, за інформацією представників галузі, морякам іноді доводиться робити кілька щеплень.

Загальні рекомендації

Для виявлення будь-яких підозрілих випадків рекомендується попереднє обстеження членів екіпажу. Скринінг перед посадкою може включати тестування, або вимірювання температури за допомогою безконтактних термометрів.

Скринінг перед посадкою на борт слід проводити як міру для зниження ризику незалежно від вакцинації або статусу одужання, оскільки вакциновані особи все ще можуть заразитися вірусом і передати його іншим, перебуваючи на борту судна.

Якщо це можливо з логістичної точки зору, судно може домовитися з портом про проведення тестування перед посадкою персоналу, оскільки практично поміщати моряка в карантин на березі, ніж на судні в очікуванні результатів.

З повним текстом Посібника можна ознайомитись за посиланням:

https://safety4sea.com/wp-content/uploads/2021/12/ICS-COVID-19-Legal-Liability-and-Insurance-Issues-arising-from-Vaccination-of-Seafarers-2021_12.pdf

Більше новин з тегом #Моряки

ПРМТУ звертає увагу на необхідність забезпечення безпеки екіпажів суден, які прямують «зерновим коридором»

За інформацією, отриманою ПРМТУ, Міжнародною морською організацією зафіксовано декілька випадків виходу з морських портів України суден, укомплектованих лише мінімально необхідним складом екіпажу, в наслідок чого були утворені додаткові ризики для безпеки суден, їх екіпажів та вантажу під час їх слідування «зерновим коридором».

Дозволити морякам перетин державного кордону: ще один крок до вирішення питання

Професійна спілка робітників морського транспорту України висловлює вдячність та повагу народному депутатові України Олексію Леонову за дієвий та послідовний захист економічних та безпекових інтересів України, а також ефективне представництво інтересів своїх виборців – моряків – при вирішенні питання надання дозволу на перетин державного кордону України на виїзд громадянам України – членам екіпажів морських торговельних суден.

ПРМТУ продовжує роботу з надання морякам права на перетин кордону

Як повідомлялося раніше, Професійною спілкою робітників морського транспорту України направлено звернення на ім’я Президента України Володимира Зеленського, Прем’єр-Міністра України Дениса Шмигаля, а також Секретаря ради Національної безпеки та оборони України (РНБО) Олексія Данилова щодо необхідності найскорішого визначення порядку надання морякам дозволу на перетин державного кордону України на виїзд для цілей забезпечення стабільних морських перевезень вантажів, у тому числі в рамках «зернової ініціативи».

За підтримки ПРМТУ та БФ «МОРТРАНС» компанія Exmar допомогла своїм морякам

Вже понад п'ять місяців українські моряки, які на момент запровадження воєнного стану перебували в Україні, не можуть залишити територію країни, щоб розпочати роботу на суднах.

Дякуємо за увагу!
Будь ласка, заповніть форму нижче, і ми будемо раді відповісти на ваше запитання!

Дякуємо за звернення!