ITF викриває фіктивну профспілку, яка наражає моряків на небезпеку по всьому світу

Судноплавні компанії, фінансисти і уряди по всьому світу закликають розірвати зв'язки з фіктивною профспілкою ISU-Lanibra.

Міжнародна федерація транспортників (ITF) повідомляє про зростаючу загрозу правам і добробуту моряків у всьому світі.


Скоординована схема між фальшивою профспілкою, зареєстрованою в Словенії, яка називає себе Міжнародною профспілкою моряків (ISU), і комерційною компанією під назвою Lanibra, були викриті як глобальна афера. Разом вони продають дешеві фіктивні трудові угоди недобросовісним судноплавним компаніям, які прагнуть зменшити витрати — прямо за рахунок прав, безпеки та заробітної плати моряків. Ця фіктивна діяльність є очевидним порушенням міжнародного трудового законодавства.


Сьогодні ITF представила розслідування під назвою «Фіктивна профспілка, що підриває морську галузь», яке викриває тривожну картину: покинуті моряки, крадіжки заробітної плати та грубі порушення основоположних прав на кількох континентах — усе це стало можливим завдяки експлуататорській бізнес-моделі ISU-Lanibra.


«Одні й ті самі люди керують приватною компанією, що діє як агент судновласників, пропонуючи послуги для усунення справжніх профспілок, — і фіктивною профспілкою, яка підписує неприйнятні угоди. Це змова, в чистому вигляді, — заявив Педді Крамлін, Президент ITF. — Вони не беруть участі в жодних тристоронніх процесах. Вони не взаємодіють ні з Міжнародною організацією праці, ні з Міжнародною морською організацією. Вони не відіграють жодної ролі в реальній, інституційній роботі щодо підвищення стандартів у цій галузі. Вони підривають справжній соціальний діалог, справжню безпеку, справжню підзвітність. І цим ставлять життя моряків під загрозу. Юридичний, моральний, етичний та соціальний обов’язок профспілки — це активно діяти в інтересах своїх членів. ISU не робить нічого з цього. Вони наживаються на тілі й праці моряків. Ми їх викриємо».


Світовий масштаб зловживань


  • У Великій Британії — через два роки після скандального масового звільнення — з’ясувалося, що працівникам, які замінили штат, на поромах P&O Ferries платили менше половини законної мінімальної заробітної плати. Ці умови були викладені в документах, які бачила ITF, підготовлених компанією Philcrew і підписаних ISU у 2023 році.


  • У Бразилії — судно Eleen Eva було покинуте з екіпажем без оплати. ISU-Lanibra не відповіла на звернення моряків, тоді як ITF втрутилась і повернула $178 000 невиплаченої зарплати.


  • В Австралії — судно Eleen Sofia було затримано після того, як інспектори ITF виявили, що на борту у екіпажу немає їжі.


  • У Таїланді — моряк звернувся до ISU-Lanibra по допомогу через невиплачену заробітну плату, але його звернення залишили без відповіді — допоки не втрутилась ITF і не домігся виплати.

Конфлікт інтересів, що порушує міжнародне право


Керівництво ISU і Lanibra фактично не відрізняється. Засновник Бранко Кржнарич, колишній співробітник ITF, створив обидві структури і навіть зареєстрував Lanibra за лондонською адресою ITF.


Його донька Лана Кржнарич входить до виконавчої ради ISU й одночасно обіймає посаду директора з правових і загальних питань у Lanibra. Інша донька, Ніна Кржнарич, є операційною директоркою в Lanibra. Ця сімейна мережа повністю стирає межі між так званою «профспілкою» і агентом роботодавців.


«Попри те, що ISU стверджує, ніби представляє інтереси моряків, Lanibra відкрито просуває себе серед судновласників як інструмент для «роботи з інспекторами ITF» і вирішення «трудових» питань», — сказав Девід Хайндел, голова Секції моряків ITF.
«Вони навіть хизуються своєю обізнаністю щодо роботи ITF. Ті самі люди, які продають фіктивні угоди судновласникам, радять їм, як уникнути справжніх профспілок.


Це не просто неетично — це незаконно. Згідно зі статтею 2 Конвенції МОП №98, втручання роботодавця у справи профспілок суворо заборонено. Словенське законодавство також вимагає незалежності профспілок від роботодавців. ISU-Lanibra очевидно порушує обидві норми».


У листі, отриманому ITF, Кржнарич безпосередньо пропонував послуги Lanibra судновласникам, написавши: «Багато компаній, які співпрацюють із моєю компанією Lanibra, вирішили також співпрацювати з Міжнародною профспілкою моряків (ISU)».


Це подвійне представництво інтересів і працівників, і роботодавців — класичний приклад так званої “жовтої профспілки”: шахрайської структури, створеної для підриву справжніх профспілок і позбавлення працівників їхніх прав.


ITF готує юридичні дії для вирішення цих порушень і закликає відповідні органи розслідувати та скасувати реєстрацію ISU-Lanibra за порушення міжнародного й національного трудового законодавства.


ITF закликає до негайних дій:


  • Судновласників і фрахтувальників: розірвати угоди з ISU-Lanibra і укладати легітимні угоди ITF.


  • Фінансові установи й інвесторів: застосовувати принципи ESG (про збереження довкілля) і HRDD (належна турбота про права людини) для припинення підтримки операцій, пов’язаних з ISU-Lanibra.


  • Уряди: розслідувати діяльність ISU-Lanibra та забезпечити її відповідність національним і міжнародним трудовим стандартам.

ITF — це голос 16,5 мільйонів працівників транспорту, що представляє понад 1 мільйон моряків через більш ніж 200 профспілок у всьому світі. Лише у 2023 році ITF повернула морякам понад $57 мільйонів викраденої заробітної плати. На відміну від ISU-Lanibra, ITF має глобальну мережу з 130 інспекторів, які захищають права працівників у понад 110 портах по всьому світу.


Більше новин з тегом #ITF

ITF: Кількість залишених моряків у 2025 році може перевищити рекорд 2024-го

Згідно з новими даними, опублікованими Міжнародною федерацією транспортників (ITF), кількість випадків залишення суден зросла майже на 33% порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Німецька профспілка ver.di висловила щирі співчуття у зв’язку з ракетним ударом по терміналу HHLA в Одесі

Трагедія 23 травня на контейнерному терміналі HHLA в Одесі, коли внаслідок варварського ракетного обстрілу, здійсненого росією, загинули троє і були поранені восьмеро спілчан ПРМТУ, не залишила байдужими міжнародну спільноту. У листі солідарності братська профспілка ver.di висловила глибокі співчуття родинам загиблих та підтримку всім, хто постраждав у результаті цієї жорстокої атаки.

Мирна праця — під обстрілами: росія вбила портовика, члена ПРМТУ

Сьогодні внаслідок ракетного удару, завданого росією по контейнерному терміналу HHLA в Одесі, загинули три працівники порту, члени Профспілки робітників морського транспорту України. Ще шестеро отримали поранення.


Перевтома моряків під час рейсу — прямий ризик для безпеки судноплавства

У Норвегії другому помічнику капітана контейнеровоза NCL Salten висунуто звинувачення у недбалості під час несення вахти, що призвела до посадки судна на мілину поблизу Тронхейма.

Дякуємо за звернення!