«Корупція в смартфоні»

«Корупція в смартфоні» або про черговий «експеримент» Мінінфраструктури та Морської адміністрації в сфері дипломування моряків

Новий експеримент

11 квітня 2021 року Міжнародною морською організацією (ІМО) через систему інформаційних повідомлень «IMODOCS» розповсюджено лист Морської адміністрації України від 30.03.2021 року № 543/09/14-21, яким остання поінформувала ІМО, що 18 березня 2021 року Міністерством інфраструктури України та Морською адміністрацією України спільно представлено пілотний проєкт з видачі морякам кваліфікаційних документів в електронному форматі.

26 квітня 2021 року на офіційній сторінці Морської адміністрації в соціальній мережі «Facebook» розміщено відеоролик з інформацією, що українські моряки отримують так звані «нові» кваліфікаційні документи з QR-кодом «вже другий місяць поспіль». Посадовець Морської адміністрації зазначає, що на думку Морської адміністрації, «ІМО прийняла лист та буде приймати документи з
QR-кодом».

В цьому ж сюжеті також зазначено, що «по прибутті на судно моряк повинен мати копію документу, у разі втрати документа всі персональні дані зберігаються в Електронному кабінеті моряка.

Дипломи «нового» зразку вже видаються у ряді зарубіжних країн, таких як Болгарія, Румунія, Росія, Греція».

Здавалося б перемога, діджиталізація, держава в смартфоні. АЛЕ!

Пропонуємо з’ясувати, чого ж більше в цих офіційних повідомленнях: фейків чи фактів?

Фейк 1.«По прибутті на судно моряк повинен мати КОПІЮ документу…».

Факт. Відповідно до пункту 11 Правила І/2 Конвенції ПДНВ оригінал будь-якого диплома, що вимагається Конвенцією, повинен знаходитися на судні, на якому працює його власник.

Фейк 2. «наявність Електронної копії документу з QR-кодом дозволяє друкувати кваліфікаційні документи моряків на звичайному папері засобами оргтехніки».

Факт. Технічний опис бланків документів, що засвідчують належну кваліфікацію моряків, затверджений наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 26.11.2004 року № 1046, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.12.2004 року за № 1641/10240.

Технічним описом бланків не передбачено використання бланків документів, роздрукованих засобами звичайної оргтехніки або загальної поліграфії, без використання захисних волокон, складної графіки, захисних фарб або інших елементів захисту.

Зразки документів осіб командного складу та суднової команди морських суден, затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 18.10.2003 року № 811, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.11.2013 року за № 1902/24434, не передбачають розміщення QR-коду або будь-яких інших графічних зображень.

Фейк 3. «у разі втрати документа всі персональні дані зберігаються в Електронному кабінеті моряка».

Факт. Дії моряка у разі втрати кваліфікаційних документів чітко визначені пунктом 3.7 Порядку видачі кваліфікаційних документів особам командного складу суден та суднової команди морських суден, затвердженого наказом Мінінфраструктури від 18.10.2013 року № 812, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.11.2013 року за № 1950/24482.

Так, у разі втрати або пошкодження кваліфікаційного документа чи підтвердження до нього капітан порту може видати моряку за його заявою новий документ під новим номером на заміну втраченого або пошкодженого.

Для отримання нового документа на заміну втраченого власник подає до друкованого засобу масової інформації оголошення про втрату кваліфікаційного документа. Після дня публікації оголошення власник документа має право подати заяву капітану порту, до якої додається примірник друкованого засобу масової інформації, в якому опубліковано оголошення про втрату цього кваліфікаційного документа, та отримати новий документ, якщо втрачений документ не знайдено або не повернуто капітану порту.

Таким чином, чинне законодавство України не передбачає можливостей самостійного друку моряками кваліфікаційних документів, навіть за наявності їх електронної копії.

Фейк 4. «ІМО прийняла лист та буде приймати документи з
QR-кодом»

Факт. Система інформаційних повідомлень «IMODOCS» використовується ІМО для забезпечення комунікації між державами-членами ІМО,у тому числі для розповсюдження інформації, отриманої від держав – членів ІМО, неурядових організацій тощо.

Таким чином, поширення листа Морської адміністрації України супровідним листом ІМО не означає схвалення або дозвіл ІМО на реалізацію проєкту.

Фейк 5. «ІМО дозволяє використання електронних сертифікатів дипломів моряків».

Факт. Процедури використання електронних кваліфікаційних документів моряків на цей час розробляються Підкомітетом з людського фактору, підготовки та несенню вахти, а їх обговорення є предметом значних суперечок між державами – членами ІМО.

Підкомітетом з людського фактору утворена спеціальна робоча група з питань використання електронних сертифікатів моряків, технічним завданням якої передбачено:

  • дослідження питань, які можуть виникнути при використанні електронних документів моряків: перевірки автентичності електронних документів, забезпечення безпеки даних; форма електронних документів; розташування серверів (зберігання); забезпечення конфіденційності інформації, а також будь-яких інших питань;
  • визначення положень Конвенції та Кодексу ПДНВ, які необхідно змінити або доповнити з метою дозволити та полегшити використання електронних посвідчень та документів моряків; та підготувати проект поправок, якщо це необхідно.

На 7-му засіданні Підкомітету у лютому 2020 року Робоча група презентувала звіт «Development of amendments to the STCW Convention and Code for the use of electronic certificates and documents of seafarers» (документ HTW 6/9), який містить:

  • пропозиції нових термінів для включення до Правила І/1 Конвенції ПДНВ, зокрема «Original form of a certificate» та «To hold the original form of a certificate on board»;
  • посилання на норми Кодексу ПДНВ, які вимагають додаткового коригування;
  • проєкт Керівництва з використання Електронних сертифікатів та документів моряків.

Проєктом Керівництва визначаються терміни «Electronic certificate», «Electronic signature», «Unique tracking number», «Verification», «Printed version of electronic certificate».

Проєктом Керівництва, серед іншого, пропонується визначити, що:

  • процедура, яка використовується для електронної перевірки сертифікатів або будь-якого іншого обміну даними сертифікатів, повинна бути затверджена Адміністрацією, яка видає сертифікати. У цій процедурі слід вжити всіх необхідних заходів для забезпечення захисту від шахрайства та порушень безпеки;
  • форма даних електронного сертифіката повинна бути захищена від шахрайських маніпуляцій у спосіб, затверджений Адміністрацією;
  • Електронний сертифікат повинен містити електронний підпис, унікальний номер відстеження, а також може містити іншу інформацію або характеристики для цілей перевірки;
  • фізичне місцезнаходження (зберігання) електронного посвідчення моряка повинно бути визначене адміністрацією, що видає його, з урахуванням потреби Компанії та моряка у наданні його для перевірки;
  • сервер, який знаходиться під контролем або схваленням адміністрації, що видає документи, повинен бути рекомендований як основне місце розташування електронних сертифікатів;
  • Адміністрації, які використовують веб-сайти для перегляду в Інтернеті або перевірки електронних сертифікатів, повинні забезпечити, щоб ці веб-сайти були побудовані та управлялися відповідно до встановлених стандартів захисту інформації для контролю доступу, запобігання шахрайству, стійкості до кібератак та стійкості до техногенних та природних катастроф;
  • Електронні підписи, що застосовуються до електронних сертифікатів, повинні відповідати стандартам автентифікації, прийнятими Адміністрацією.
  • Порядок реалізації пілотного проєкту з видачі електронних сертифікатів моряків не визначений жодним нормативно-правовим актом України, розпорядженням або будь-яким іншим офіційним документом, доведеним до відома громадян України – моряків, судноплавних компаній та інших заінтересованих сторін;
  • Електронний сертифікат моряка, розміщений в так званому «Електронному кабінеті моряка» не містить електронного цифрового підпису власника диплому та капітана морського порту, який його видав;
  • Порядок функціонування «Електронного кабінету моряка» не визначений жодним чинним нормативно-правовим актом;
  • у листі Морської адміністрації зазначено, шо верифікацію електронних документів моряків можливо здійснити за QR-кодом або через он-лайн сервіс верифікації документів https://verification.itcs.net.ua/en/sailor. Водночас, на бланках документів моряків розміщено QR-код з посиланням на сервіс vrf.marad.gov.ua.
  • Згідно з інформацією, зазначеною у Бюлетені авторських та суміжних прав № 56, на програмний продукт «Реєстр документів моряків, виданих в Україні, що засвідчують їх кваліфікацію» приватній особі видано свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір.
  • Адміністрацією Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації не реєструвалися атестати відповідності на комплексну систему захисту інформації веб-сайту Інспекції та на КСЗІ «Автоматизована система реєстрації та перевірки документів моряків України».

Адміністрації повинні запровадити необхідні процедури, щоб забезпечити врахування потреб, можливостей та очікувань усіх зацікавлених сторін до та під час впровадження та використання електронних сертифікатів.

Чи дотримані ці рекомендації Міністерством інфраструктури та Морською адміністрацією?

Більше новин з тегом #Моряки

Гана не будет штрафовать суда с непривитым экипажем до февраля

Морская страховая компания Gard сообщила, что Гана отозвала свое распоряжение о наложении штрафов на суда с непривитым персоналом.

Будьте внимательны к предложениям о трудоустройстве

Одной из наиболее распространенных мошеннических схем является рассылка предложений о работе в море от имени известных судоходных компаний.

Осторожно: судно YANGZHOU CONFIDENCE

В ПРМТУ обратился моряк за консультацией относительно судна YANGZHOU CONFIDENCE (IMO 9774850, Маршалловы острова).

Нехватка персонала, загруженность портов и штамм Омикрон: что ждет морское страхование в 2022?

Спустя более двух лет после начала пандемии COVID-19 давление на мировые цепочки поставок не ослабевает, поскольку обширная сеть каналов, включая порты и морские суда, которые используются для распределения товаров, остается в напряженном состоянии.

Дякуємо за увагу!
Будь ласка, заповніть форму нижче, і ми будемо раді відповісти на ваше запитання!

Дякуємо за звернення!