Масштабна шахрайська операція з використанням фальшивого прапора: викрито понад 20 підроблених сайтів

Розслідування Lloyd’s List виявило зв’язки між стрімко зростаючою кількістю фальшивих суднових реєстрів, які використовуються сотнями суден під санкціями по всьому світу.

Згідно з базою даних GSIS Міжнародної морської організації, наразі діє 306 суден, які було шахрайським шляхом зареєстровано під різними прапорами у 29 різних підроблених реєстрах.

Втім, Lloyd’s List виявив ще 21 фальшиву операцію з прапорами та комплектуванням екіпажів, не внесену до бази GSIS, — усі вони пов’язані з єдиною структурою через вебдомен marinegov.net.

Розслідування, проведене у співпраці з незалежним аналітиком з відкритих джерел Крістіаном Пантоном, також пов’язує окрему діяльність, імовірно базовану в Китаї, з принаймні трьома іншими шахрайськими реєстрами: острів Святого Матвія, Сінт-Мартен і Східний Тимор.

Також було з’ясовано, що групи шахраїв випереджають спроби національних урядів та ІМО відстежити махінації.

Загалом Lloyd’s List наразі виявив щонайменше 50 фальшивих сайтів, створених для оформлення реєстрації суден та сертифікації моряків без жодних повноважень від урядів, які вони неправомірно представляють.

Більшість цих сайтів з’явилися від початку 2024 року.

Найбільша з таких мереж, що використовує доменне ім’я Marinegov.net, налічує загалом 13 активних сайтів, які видають себе за державні суднові реєстри або національні морські адміністрації. Lloyd’s List також виявив ще 11 сайтів, які наразі неактивні або перебувають у стадії розробки — усі вони пов’язані з тією ж шахрайською мережею.

Незважаючи на те, що ці сайти часто мають схожі тексти, функціонал та стиль, вони створені так, щоб виглядати як справжні державні сервіси. Багато з них навіть мають майже ідентичні URL-адреси з реальними реєстрами та регулярно використовують QR-коди, щоб приховати зв'язки між документами реальних та фіктивних вебсайтів.

Наприклад, Департамент морської адміністрації Намібії стверджує, що працює під егідою неіснуючого Генерального директорату судноплавства. Аналогічно, псевдо-морська адміністрація Камеруну керує повністю вигаданим відділом реєстрації суден та дипломування моряків, а Камбоджа тепер може похвалитися двома повністю фальшивими структурами: Генеральним директоратом судноплавства Камбоджі (Департамент торгового флоту) та Морською адміністрацією Камбоджі.

Деякі сайти успішніше за інших приховують своє шахрайське походження. Проте багато з них мають недбалі помилки, що ненавмисно викривають зв’язки між ними. Наприклад, словацькі сертифікати, що з’являються на одному сайті, також розміщені на сайті Перу. Пошукова функція іншого сайту показує через код помилки забутий текст з попередніх версій повністю окремих шахрайських реєстрів.

Однак взаємозв’язки між фальшивими прапорами показують, чому їхня кількість так стрімко зростає.

19 червня Lloyd’s List викрив шахрайську діяльність Морської адміністрації Малаві. За кілька днів уряд Малаві надіслав попередження до IMO.

На той момент під фейковим прапором було зареєстровано лише чотири судна. Після попередження уряду та широкого висвітлення в пресі фальшивий сайт було закрито, але це не завадило повністю вигаданому прапору Малаві зібрати 40 танкерів. Усі танкери підлягають санкціям. База даних GSIS ІМО визнає лише 26 із цих 40 суден як такі, що змінили прапор, що підкреслює затримку у виявленні шахрайства.

Однак, коли фальшивий прапор стає занадто популярним і привертає багато уваги, шахраї швидко активують інші фальшиві реєстри, які ще або не використовувалися, або знаходяться в стадії розробки.

Танкер Clio, раніше зареєстрований під прапором Панами та мав назву Freya (IMO: 9238052), цього місяця був перереєстрований до Малаві після кількох змін імені, залишивши черговий фальшивий реєстр, що нібито представляв Гаяну. Але Freya вже знову змінила прапор — вдруге за два тижні — цього разу на Анголу. Це ще один фальшивий прапор, пов’язаний із Marinegov.net, настільки новий, що відповідний вебсайт усе ще перебуває в розробці.

Швидкі темпи створення нових фальшивих реєстрів також дозволяють шахраям з кожним разом удосконалювати свої схеми.

Раніше цього місяця Lloyd's List розкрив, як шахраям вдалося використати прапор Східного Тимору, залучивши на той момент 8 санкційних суден.

Відстеживши історію домену цього сайту, Lloyd's List може остаточно пов'язати сайт Східного Тимору з двома попередніми фейками: Морською адміністрацією острову Святого Матвія (крихітного вулканічного острова у південній частині Тихого океану, населеного лише морськими птахами) та реєстром Сінт-Мартена.

Хоча обидва ці фальшиві прапори залучили лише кілька танкерів, діяльність у Східному Тиморі свідчить про зростання амбіцій. Lloyd's List зміг зазирнути за лаштунки сайту і побачити десятки фальшивих реєстраційних ліцензій, страхових документів та сертифікатів моряків, створених у форматі PDF для суден, які ще не зареєстровані під прапором Східного Тимору.

Десятки підроблених сертифікатів, які бачив Lloyd's List, датовані цього місяця і мають номери IMO та MMSI для суден, які або вже були списані, або у деяких випадках ніколи не існували. Деякі з них стосуються реальних суден, зареєстрованих в інших країнах, що свідчить про те, що нові підроблені дані створюються на замовлення перед зміною прапора.

More news with tag #Seamen

У 2024 році в морі було втрачено 576 контейнерів

Всесвітня рада судноплавства (WSC) опублікувала свій щорічний звіт «Контейнери, втрачені у морі», згідно з яким у 2024 році в морі було втрачено 576 контейнерів.

Потрібні реальні зміни, а не формальні ініціативи

Позиція ПРМТУ щодо чергового законопроекту щодо заохочення моряків до підтримки української економіки (реєстр. № 13416-1 від 10.07.2025 року).

У 2025 році кількість випадків залишення моряків зросла на 30%

Понад 2280 моряків були залишені на 222 суднах цього року з невиплатою заробітної плати в розмірі $13,1 млн і 30% зростанням кількості випадків порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Профспілки моряків вимагають визнання статусу зон конфлікту на Близькому Сході як «зони воєнних дій»

ITF закликає судновласників визнати Ормузьку протоку, Оманську затоку та води Ізраїлю зонами воєнних дій, аби посилити захист екіпажів суден.

Thank you for contacting us!