Українські курсанти поспілкувалися з лідером ІМО

Однією з важливих складових успішного професійного становлення є спілкування з провідними особистостями, які формують тенденції розвитку галузі та визначають її майбутнє. Саме така можливість випала курсантам та студентам морських навчальних закладів України.

Завдяки зусиллям Профспілки робітників морського транспорту України та за підтримки Міністерства розвитку громад та територій України молодь поспілкувалася з Генеральним секретарем ІМО Арсеніо Домінгесом.

До розмови долучилися курсанти Національного університету «Одеська морська академія», Одеського національного морського університету, Дунайського інституту НУОМА та Фахового коледжу морського транспорту НУОМА. Арсеніо Домінгес відповів на актуальні питання щодо гендерної рівності, безпеки судноплавства, впливу екологічних норм та ролі новітніх технологій у підготовці спеціалістів.


Як ІМО сприяє підвищенню якості морської освіти та підготовки?

Ми працюємо в основному у двох напрямках. Перший - імплементація конвенції ПДНВ (Міжнародна конвенція про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року), і ми маємо програми технічного співробітництва і розбудови потенціалу для того, щоб допомогти державам-членам ефективно впроваджувати цей інструмент. І при оцінці ситуації, ми також надаємо поради країнам, на яких саме напрямках їм слід зосередитися.

Звичайно, ми також проводимо аудит держав-членів, і на основі цього ми також перевіряємо імплементацію інструментів ІМО, до яких належить Конвенція ПДНВ. Існують навчальні заклади, які є частиною ІМО: Всесвітній морський університет у Мальмо, Швеція, а також Міжнародний інститут морського права на Мальті. Ці заклади надають післядипломну освіту, і зосереджені в основному на морських галузях, таких як право, екологія, безпека, управління портами тощо.

Крім того, ми також прагнемо розширити різні проєкти, які ми створюємо в ІМО для держав-членів щодо залучення молодого покоління та талантів в освіту, оскільки це демонструє необхідність для самих країн інвестувати в морську освіту та вкладати більше ресурсу у людей.


Як залучити до професії моряка більше жінок?

Є кілька напрямків, де ми всі можемо працювати над залученням більшої кількості жінок у мореплавство. На мою думку, твердження, що це галузь, де домінують чоловіки, не відображає глибину змін у часі. Ми щойно завершили опитування разом з Міжнародною асоціацією жінок у судноплавстві та торгівлі (WISTA), щоб з'ясувати, які існують обмеження і як ми можемо усунути прогалини, що заважають жінкам працювати на морському транспорті. В деяких країнах все ще існують правові норми та юридичні аспекти, які перешкоджають або створюють бар'єри для жінок у морському секторі. Тому, коли ми їх знаходимо, ми звертаємо на них увагу - здебільшого на двосторонньому рівні, а не на глобальному, тому що я не хочу ставити країни в незручне становище.

Я завжди звертаюся до цього питання, коли говорю про інвестиції в людей. І я прошу судновласників, суднових операторів, агентства бути готовими до жінок на борту. У нас були випадки, коли я просив жінок на борту суден просто відкрито говорити про проблеми, з якими вони стикаються. Умови проживання не є належними для жінок. Мова йде про, наприклад, санітарно-гігієнічні засоби, яких навіть немає на борту. А такі речі мають бути простими та логічними для тих, хто керує судном, хто знає, які працівники на борту, і що їм необхідно забезпечити. Але поки ми не закцентуємо увагу, поки ми не заявимо про це, люди не усвідомлять недоліків.

Ми постійно обговорюємо, як ми можемо покращити і зробити наше середовище гендерно нейтральним з технічного боку. Це безперервний масив роботи, яку ми проводимо в ІМО, це кроки, які я роблю і заклики, які я постійно виголошую до держав-членів, суднових операторів, судновласників, і всіх тих, хто є частиною морської галузі. І я не збавлятиму обертів, доки буду Генеральним секретарем ІМО. Ми просунулися вперед, але у нас ще багато завдань. І для цього потрібно брати на себе лідерство та говорити вголос.


Що особисто надихає та мотивує вас у вашій роботі щодня?

Момент, коли я вперше отримав можливість відвідати засідання ІМО, став для мене справжнім відкриттям. Я усвідомив, що, хоча нашу організацію називають повільною, непрозорою та недостатньо амбіційною, для мене це зовсім не так. І я завжди готовий це заперечувати. Адже ми виконуємо величезну роботу для всього світу. Ми маємо можливість зробити цю організацію кращою, взаємодіяти з державами-членами, стати більш гнучкими у майбутньому та більше відповідати рівню інших агенцій ООН. Я не хочу, щоб ІМО завжди сприймалася як жорстка бюрократична структура. Я хочу, щоб мене бачили як людину, яка слухає, залучається до процесів і готова до змін.

Але що по-справжньому робить мене щасливим і ще більше мотивує, так це спілкування з людьми, які працюють на суднах, у портах, з працівниками, які безпосередньо виконують свою роботу та застосовують правила, що ми узгоджуємо в ІМО. Ми повинні враховувати різні аспекти та підходи, щоб правила були не лише ухвалені, а й реально придатними до використання на практиці. Адже саме ви [звертаючись до аудиторії] маєте справжні знання про те, що працює, що не працює, що потрібно вдосконалити, коли слід припинити навантажувати вас зайвою паперовою роботою, яка заважає виконувати ваші повсякденні обов’язки.

Я – людина, яка бачить можливості для покращення в усьому. І саме це мотивує мене щодня виконувати свою роботу.


Які ключові виклики в сфері безпеки судноплавства сьогодні бачить ІМО?

Перший – це геополітика. Вона має негативний вплив на судноплавство в усьому світі, особливо на моряків. Ми спостерігаємо це, зокрема, у Чорному та Червоному морях через зростання кількості піратських нападів, пограбувань і криміналізацію моряків. Усе це, певною мірою, також пов’язане з геополітикою.

Другий аспект – декарбонізація. Це складне завдання, оскільки воно не залежить виключно від рішень, ухвалених в ІМО. Ми покладаємось на інші сектори. Наприклад, нові технології – ми їх не розробляємо і не регулюємо безпосередньо. Регуляторний процес існує для сприяння інноваціям, а не для їх обмеження. Далі з’являються нові види палива. Вони дорожчі, але їх потрібно виробляти. Масштабування виробництва є викликом. При цьому ми не регулюємо енергетичний сектор, тому покладаємось на нього у створенні таких видів пального, які зможуть конкурувати з традиційними. І тільки тоді стане можливим повноцінний перехід до декарбонізації. Також існують питання безпеки, пов’язані з усіма цими новими екологічними нормами.

Я постійно нагадую: коли ми починали впроваджувати LPG і LNG, існувало багато побоювань як серед світової спільноти, так і серед моряків – їх вважали "бомбами уповільненої дії". Сьогодні ж ніхто так не думає. Ми врегулювали всі нормативні аспекти, здобули необхідні знання та досвід. Тепер ми можемо безпечно експлуатувати ці технології. Важливо використовувати вже набуті знання, про які ми інколи забуваємо, і поступово рухатися вперед.

Таким чином, ми говоримо про три основні виклики: геополітику, декарбонізацію та негативні наслідки для моряків, зумовлені певними подіями та ситуаціями у світі.


Як екологічні норми ІМО (наприклад, скорочення викидів) впливають на роботу моряків?

Найпряміша відповідь — це необхідність додаткового навчання, яке буде запроваджене з урахуванням аспектів безпеки. Декарбонізація також має свою ціну — і вона буде немалою. Як я вже казав раніше, ми витратили значні кошти на забруднення навколишнього середовища, тому тепер маємо інвестувати в його відновлення.

Ще на самому початку, у 2023 році, коли ми ухвалили Стратегію ІМО зі скорочення викидів парникових газів з суден, було заявлено, що люди мають бути в центрі цього процесу.

Нові технології також відіграють ключову роль — це вітрова підтримка для рушійних установок, уловлювання та зберігання вуглецю, акумуляторні батареї, а також потенційне використання ядерної енергії для суден у майбутньому. Незалежно від того, чи вироблятиметься енергія на борту судна, чи постачатиметься з берегових джерел, усе це є частиною глобальних змін.

З альтернативними видами пального нам також доведеться адаптуватися, я навіть використовую термін «гасити пожежі». Але робота з цими видами пального буде відрізнятися від традиційних. Пригадую, як брав участь у навчаннях з безпеки в Камбоджі, і усі засоби індивідуального захисту були зовсім інші. Але це лише питання практики — я виконав завдання за 1 хвилину 25 секунд, лише на 15 секунд повільніше від цільового часу. Це був мій перший досвід, тому впевнений, що ви зможете зробити це набагато швидше [звертаючись до аудиторії].

І це не так просто, як одразу взяти та скористатися вогнегасником — потрібен інший підхід. Усі ці аспекти ми опрацьовуємо, щоб цей перехід відбувся так, як має бути — повністю безпечно для всіх, хто бере в ньому участь.


Як нові технології змінюють вимоги до компетентності моряків?

Для низки регламентів існують формалізовані стандарти, а також відповідне навчання, яке необхідно проходити. У випадку деяких технологій ми покладаємося на їхніх постачальників і судновласників, які впроваджують ці технології, а також забезпечують необхідні вимоги до навчання або інструкції щодо їхнього використання. Це комплексний процес, оскільки нам дуже складно регулювати кожну окрему технологію.

Тут є різні підходи. Якщо взяти, наприклад, регулювання баластних вод, існує кілька типів обладнання, схвалених ІМО, але вони не є повністю однаковими. Тому від моряків очікується, що вони користуватимуться інструкціями для навчання, а виробники мають надавати відповідні специфікації. Це ж правило застосовується до різних типів суднового обладнання.

Тож у певних випадках ми надаємо загальні рекомендації, якщо питання є глобальним. А коли йдеться про конкретні технології та їх різноманітність, взаємодія відбувається на рівні суден. Усі ці процеси є частиною Міжнародного кодексу з управління безпекою (ISM Code), адже компанії та оператори повинні вживати всіх необхідних заходів, щоб гарантувати належну підготовку та безпечну експлуатацію.


Які заходи вживає ІМО, щоб забезпечити морякам безкоштовний доступ до Інтернету під час роботи на суднах?

Існують певні межі відповідальності Міжнародної організації праці (МОП) та Міжнародної морської організації (ІМО). Ми займаємося питаннями безпеки суден і регулюємо їхню експлуатацію від початку до кінця. Також ми дбаємо про людей на борту та їхні умови праці, проте ми не регулюємо договірні відносини на судні.

Але я постійно наголошую: щоб залучити моряків, особливо молоде покоління, ми повинні адаптуватися, а не лише очікувати, що вони пристосуються до нас. Це означає створення умов, які є для них нормою на березі. Доступ до Інтернету є однією з таких умов. Так, я знаю, що це дорого. Але я розглядаю це як інвестицію в людей, у працівників, які будуть лояльними до компаній. І у відповідь компанії повинні дбати про них. Усе, що потрібно від моряків,— довести, що вони відповідальні працівники й не використовуватимуть Інтернет під час роботи.

Однак один із меседжів, який я просуваю спільно з ITF, полягає в тому, що надання морякам можливості підтримувати зв’язок із близькими хоча б кілька годин на день суттєво покращує якість життя на борту і сприяє залученню нових кадрів у галузь.

Ми не можемо це регулювати, оскільки це виходить за межі мандата ІМО. Але я наполягатиму на цьому, закликаючи судновласників та компанії дотримуватися цих стандартів. Кожен може висловитися. Уже зараз є чимало компаній, які надають морякам безкоштовний Інтернет і створюють комфортні умови на борту. Моє бажання, щоб це робили всі. Це завдання, над яким ми ще маємо працювати.


Як ІМО сприяє покращенню умов праці та захисту прав моряків у всьому світі?

Це питання, в якому частина відповідальності лежить на ІМО, а частина — на МОП. Що стосується ІМО, я хотів би виділити роботу Підкомітету з людських ресурсів, підготовки та несення вахти. Ми запровадили вимоги до навчання та рекомендації щодо подолання випадків переслідувань і сексуальних домагань. Також важливим є юридичний аспект. Минулого року ми завершили розробку Керівництва щодо справедливого поводження з моряками, затриманими за підозрою у вчиненні злочинів. Окрім того, вже існують керівні принципи щодо дій у разі аварії або інциденту на морі.

Ми не можемо запровадити ці норми на обов’язковій основі, оскільки це виходить за межі компетенції ІМО. У таких випадках відповідні правові кроки роблять національні судові органи.

Водночас ми активно включені в роботу з реалізації Конвенції про працю в морському судноплавстві 2006 року (MLC, 2006), розв’язанням проблеми покинутих суден і криміналізації моряків. У порядку денному ІМО також стоїть перегляд Міжнародного кодексу з охорони суден і портових засобів (ISPS Code), який може стати частиною рішення або посилити нашу роль у забезпеченні добробуту моряків.

Крім того, ми реалізуємо різні ініціативи по всьому світу за підтримки ІМО, а інколи й під керівництвом держав-членів. Ми очікуємо дій від усіх сторін: від держав прапору, портових і прибережних країн, компаній, операторів — усіх, хто має долучитися до захисту прав моряків і гарантування їхнього благополуччя.


Якими професійними та особистими якостями повинен володіти молодий моряк?

Перше — бути професіоналом. Адже справжній професіонал автоматично стає лідером. Він демонструє високий рівень підготовки моряків, які забезпечують безперебійну торгівлю по всьому світу, а також гарантують безпеку екіпажу, судна, вантажу та навколишнього середовища.

Друга важлива риса — скромність. Важливо вміти вчитися, слухати інших, ділитися досвідом, не замикатися в собі й не боятися просити про допомогу. Ми не можемо знати всього, і навчання триває протягом усього життя.

Третє — бути хорошим колегою. Часто можна помітити, як хтось із членів екіпажу переживає складні часи та потребує підтримки, допомоги й співчуття.

Для мене саме ці якості визначають справжнього професіонала. І я переконаний, що вони допоможуть вам досягти значних висот. Принаймні, так сталося у моєму випадку.


Що для вас означає «лідерство»?

Я керуюсь власним прикладом. Для мене це завжди ключ до лідерства. Важливе не те, що ми говоримо, а те, що ми робимо, як ми це робимо і як взаємодіємо з людьми. Я вірю у зміни, у позитивні зміни.

Я не люблю лише заяви. Я роблю те, що знаю і можу реалізувати, і переконаний, що це принесе користь IMO, судноплавству, морякам, довкіллю та суспільству загалом. Це один із ключових принципів, які я завжди закликаю інших дотримуватися.

Лідером можна бути навіть у вашому віці. Це залежить від того, як ви поводитеся, як підтримуєте інших, як допомагаєте людям і передаєте свій досвід. Я ніколи не боявся ділитися знаннями, побоюючись, що хтось займе моє місце. Навпаки, чим більше я пояснюю і навчаю інших, тим легше мені самому.

Лідерство — це вести за собою власним прикладом. Ви визначаєте цілі, працюєте над ними та досягаєте результатів.

Більше новин з тегом #Моряки

ПРМТУ на European Shipping Summit 2025

Профспілка робітників морського транспорту України взяла участь в European Shipping Summit 2025, що об’єднав представників моряків, шиппінгу та урядів країн Європи.

ІМО схвалено Керівництво із справедливого поводження з моряками, затриманими за підрозрою у вчиненні злочинів на морі

На засіданні 112-оі сесії Юридичного комітету ІМО схвалено Керівництво з справедливого поводження з моряками, затриманими за підозрою у вчиненні злочинів на морі.

Соціальний діалог: міжнародний досвід та європейські стандарти

Профспілка робітників морського транспорту України взяла участь у масштабному заході, організованому Національною службою посередництва і примирення спільно з Міжнародною організацією праці, Офісом Ради Європи в Україні та Навчально-науковим інститутом права КНУ імені Тараса Шевченка.

ПРМТУ відстояла права затриманих моряків

У листопаді 2024 року двоє моряків, членів ПРМТУ, опинилися у складній юридичній ситуації за кордоном. Вони були затримані після нещасного випадку за участю іншого члена екіпажу, який зазнав серйозної травми руки.

Дякуємо за звернення!