Не бійтеся відстоювати свої права!

Незважаючи на важкі часи, які зараз переживає як судноплавна галузь, так і кожен її учасник, приємно усвідомлювати, що деякі речі залишаються постійними та незмінними в контексті COVID-19 – а саме положення колективних договорів ITF стандарту, які, як і раніше, не містять застережень, що дозволяють роботодавцю звільнити моряка через відмову останнього від вакцинації. На сьогоднішній день жоден колективний договір ITF стандарту не вніс поправки, що стосуються вакцинації від COVID-19, та й взагалі коронавірусу в цілому.

Не зрозумійте неправильно, профспілки всього світу виступають на підтримку вакцинації працівників галузі, проте першочерговим завданням незмінно залишається захист трудових прав працівників, встановлених, серед іншого, положеннями колективних договорів ITF стандарту – саме про такий кейс йтиметься далі.

Наприкінці серпня український офіцер, другий помічник капітана, прибув на судно великої та вельми гідної офшорної компанії; на судно, вкрите колективним договором профспілок Норвегії. Практично одразу після прибуття капітан судна запропонував другому помічнику пройти вакцинацію від COVID-19, від чого офіцер відмовився, посилаючись на причини особистого характеру. Капітан попередив другого помічника, що тоді його контракт буде термінований, і він буде відправлений додому, що і було зроблено трохи більше, ніж через тиждень: моряку було видано повідомлення про дострокове розірвання трудових відносин (notice of termination), яке не містить, до речі, причини цього дострокового. розірвання, і він полетів додому з канадського порту.

Слід зазначити, що до підписання контракту крюїнгова компанія не попередила моряка ні про необхідність проходження вакцинації на борту, ні про вимоги компанії щодо вакцинації екіпажу. Сертифікат про вакцинацію моряка також надати не попросили. Таким чином, жодних документів щодо вакцинації до відправки на судно моряки не підписували.

Важливо ще те, що це був перший рейс моряка у цій компанії (забігаючи вперед: цей факт не дозволив компанії списати моряка у межах випробувального терміну).

Так, наступного дня після отримання повідомлення про дострокове розірвання контракту, моряка було відправлено додому. Звичайно, навіть незважаючи на виплату передбаченої колективним договором компенсації за дострокове розірвання у розмірі однієї повної заробітної плати (відповідно до шкали заробітних плат, що міститься в колективному договорі), моряк був дуже розчарований фактом дострокового списання без письмового пояснення причини, а також вважав, що списання сталося з порушенням умов колективного договору.

Повернувшись додому, другий помічник звернувся за консультацією до Профспілки робітників морського транспорту України, яка, уважно ознайомившись із матеріалами справи, погодилася, що умови колективного договору були порушені. А саме: відповідно до колективного договору при достроковому списанні моряка (поза випробувальним терміном), чи то за його власною ініціативою або з ініціативи компанії, сторона, яка виступає ініціатором розриву трудових відносин, повинна подати відповідне письмове повідомлення про дострокове розірвання контракту за місяць до передбачуваного списання моряка (one month's written notice of termination) із зазначенням причини розірвання.

У нашому випадку це означає, що компанія повинна була повідомити моряка про його списання за місяць до його фактичного від'їзду з судна, давши йому пропрацювати ще 30 днів. Оскільки цього зроблено не було, і моряк поїхав додому наступного дня після отримання письмового повідомлення про розірвання контракту, Профспілка вважала, що другому помічникові належить повна заробітна плата за один місяць роботи на судні. І оскільки в індивідуальному трудовому контракті моряка було зазначено денну ставку заробітної плати (трохи більше 400 доларів США на добу), то загальна сума компенсації, на думку Профспілки, склала трохи більше 12 тис. доларів США (400 доларів США x 30 днів).

Наступним кроком для Профспілки було пояснити свою позицію колегам з норвезьких профспілок – стороні колективного договору, що покриває судно, – що й було успішно зроблено, однак не без дискусій. В результаті норвезькі колеги підтримали позицію української профспілки, і вимога була надіслана компанії-роботодавцю.

Необхідно подякувати судновласнику – після нетривалих обговорень роботодавець погодився з обґрунтованістю претензії та розміром фінансової вимоги та підтвердив виплату 12 тис. доларів США несправедливо звільненому другому помічнику, а також надав письмове пояснення причини звільнення. Гроші були перераховані моряку на його рахунок у банку.

Слідкуйте за своїм здоров'ям, не хворійте, а також завжди уважно вивчайте свій контракт (і колективний договір, якщо це можна застосувати) до його підписання!

Більше новин з тегом #Моряки

Криміналізація моряків: міжнародна проблема

Дізнайтеся більше про те, як Міжнародна федерація транспортників (ITF) бореться з несправедливим ставленням до моряків після інцидентів і підозр у злочинах на морі

Аналітика даних Інспекторату ITF у дії

Стаття-коментар Сета Пайєра, Керівника відділу даних та досліджень Міжнародної федерації транспортників

ПРМТУ звернулася до МЗС України за роз'ясненнями

Після оголошення МЗС України тимчасовогопризупинення з 23.04.2024 року вчинення консульських дій у закордонних дипломатичних установах за заявами громадян України чоловічої статі від 18 до 60 років (окрім дій, пов’язаних зоформленням посвідчень особи на повернення в Україну), ПРМТУ отримала численні запити від моряків, громадян України, які знаходяться за кордоном.

Солідарність без кордонів: європейські профспілки підтримують Україну

Цього тижня ПРМТУ взяла участь у Профспілковому саміті на підтримку України, організованому Європейською конфедерацією профспілок (ETUC). Він пройшов 22-23 квітня у м. Люблін (Польща) та об'єднав близько 120 представників різних профспілок Європи.

Дякуємо за звернення!