Всесвітня рада судноплавства (WSC) опублікувала свій щорічний звіт «Контейнери, втрачені у морі», згідно з яким у 2024 році в морі було втрачено 576 контейнерів.
За даними WSC, хоча це свідчить про зростання таких випадків порівняно з рекордно низьким показником 2023 року — 221 контейнер, ця кількість залишається значно нижчою за середній показник за останні 10 років, що становить 1274 контейнери на рік. Це підкреслює сталий прогрес галузі у сфері безпеки та запобігання втратам.
Крім того, обхід судноплавних маршрутів від Червоного моря призвів до значного збільшення трафіку навколо мису Доброї Надії. Цей регіон відомий складними погодними умовами через зіткнення кількох систем, що створює непередбачувані й круті хвилі. Як результат, транзит суден навколо мису зріс на 191% порівняно з 2023 роком.
Однак ця територія добре відома своїми небезпечними умовами, що і спричиняє концентрацію втрат. За даними Південноафриканського управління морської безпеки, лише в цьому регіоні було втрачено близько 200 контейнерів.
Динаміка втрат контейнерів
Кількість втрачених контейнерів суттєво коливалась протягом 17 років, відколи WSC почала збирати такі дані. Причому деякі екстремальні випадки викривляли історичний середній показник.
Найбільш помітний сплеск відбувся в 2013 році, коли було втрачено 5578 контейнерів — це абсолютний максимум, що здебільшого пов’язаний з однією катастрофічною втратою судна. Інші роки з високими показниками — 2020 (3924) і 2021 (2301), коли сталося кілька масштабних інцидентів. Це викликало серйозне занепокоєння галузі та стало причиною започаткування дослідницького проєкту TopTier для вивчення причин втрат і розробки заходів реагування.
Натомість у 2023 році втрати знизилися до 221 контейнера. У 2024 році кількість зросла до 576, що суттєво нижче за середній 10-річний показник — 1274, і робить цей рік одним із найменш критичних за останнє десятиліття. Середнє значення за три роки (2022–2024) становить 489 контейнерів, що є зниженням порівняно з 1061 за попередній трирічний період (2021–2023).
Хоча зафіксовані дані за 2024 рік є більшими, порівняно з попереднім роком, загальна динаміка залишається позитивною. Вдруге у щорічному звіті WSC також враховано випадки повернення контейнерів — у 2024 році вдалося повернути два контейнери.
Заходи та ініціативи
- Обов’язкове звітування про втрату контейнерів Міжнародній морській організації набуде чинності у 2026 році
Всесвітня рада судноплавства, яка вже давно виступає за обов'язкове звітування про втрачені в морі контейнери, схвалила прийняття поправок до Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі (SOLAS) Комітетом з безпеки на морі Міжнародної морської організації (IMO MSC 108). Відтепер вся галузь повинна звітувати про всі контейнери, втрачені в морі, починаючи з 1 січня 2026 року.
- Цьогорічне завершення галузевого проєкту з дослідження рішень для запобігання втраті контейнерів
Всесвітня рада судноплавства є ключовим учасником спільного галузевого проєкту TopTier. Ініціатива, започаткована у липні 2021 року під керівництвом Морського науково-дослідного інституту Нідерландів (MARIN). У проєкті взяли участь понад 40 зацікавлених сторін, зокрема держави прапору, судноплавні компанії, класифікаційні товариства та виробники обладнання.
Було досягнуто значного прогресу у визначенні основних причин втрати контейнерів, розробці інструментів та навчанні, щоб допомогти морським перевізникам та морякам запобігати інцидентам, а також у наданні рекомендацій IMO щодо правил та ISO (Міжнародної організації по стандартизації) щодо стандартів, які значно підвищать безпеку контейнерів. Проєкт наразі завершено, але до IMO буде подано підсумковий звіт із практичними рекомендаціями.
- Програма безпеки вантажів WSC для виявлення неправильно задекларованих/незадекларованих небезпечних вантажів з метою запобігання пожежам на суднах та втраті контейнерів
Пожежі на суднах становлять небезпеку для екіпажу та можуть призвести до втрати вантажу або навіть до краху всього судна. Останні звіти показують, що однією з головних причин таких пожеж є неправильно або взагалі не задекларовані небезпечні вантажі.
Щоб усунути ризик пожеж контейнерів на суднах, WSC у партнерстві з Національним бюро вантажів (NCB) розробила Програму безпеки вантажів WSC, у якій вперше в галузі запроваджено найкращі практики перевірки та інспекції вантажів.
- Нові правила перевезення деревного вугілля для підвищення безпеки екіпажу та вантажу
Щоб ще більше знизити ризик пожеж на суднах, судноплавна галузь активно впроваджує нові заходи з безпечного транспортування деревного вугілля, випереджаючи вступ в дію обов’язкових вимог IMO у 2026 році. Згідно з ними, всі вантажі деревного вугілля мають бути задекларовані як небезпечний вантаж відповідно до Міжнародного кодексу морського перевезення небезпечних вантажів (IMDG Code).