Працювати без підписаного контракту — це як плавати у відкритому морі без рятувального жилета

За нашими спостереженнями, останнім часом значно збільшилася кількість випадків, коли українські моряки, прагнучи якнайшвидше вирушити в рейс, припускаються серйозних помилок, які згодом обходяться їм дуже дорого — як у прямому, так і в переносному сенсі.

Минулого тижня до Профспілки робітників морського транспорту України надійшла інформація про трагічний, а в той же час досить показовий випадок. Моряк, який працював на судні, що затонуло, звернувся до нас із проханням допомогти в отриманні компенсації у зв’язку з цією подією. Усвідомлюючи серйозність ситуації, ми одразу перевірили інформацію про судно, а також повідомили моряка про те, які дані та документи необхідно надати, щоб Профспілка могла йому допомогти.

Хоча з’ясувалося, що моряк не був членом ПРМТУ протягом останніх років, через надзвичайність обставин ми вирішили задіяти всі можливі ресурси для вирішення його питання. У ході уточнення деталей виявилося, що судно працювало під «зручним» прапором Камеруну, не було покрите договором ITF, і загалом було досить старим та субстандартним. В ідеальному сценарії моряк мав би тричі подумати перед тим, як підписати контракт. У цьому ж випадку він контракт так і не підписав. Та все ж таки на роботу вирушив.

Це була його перша помилка. Нашим читачам має бути добре відомо, що відповідальність сторін починається з моменту підписання трудового договору, у тому числі – відповідальність компанії за моряка, який прямує до місця посадки на судно. Вирушати на роботу на судні без належним чином підписаного контракту — це недбале рішення, адже так судновласник вже може намагатись уникати своїх зобов’язань оплатити, наприклад, ваші дні подорожі чи лікування в разі хвороби або травми. Більше того, у нашому випадку моряк самостійно купував собі квитки, щоб дістатися до місця посадки на судно. Як ви можете здогадатись, коли він прибув на судно, ніхто не запропонував йому компенсувати витрати.

За словами моряка, він та декілька його іноземних колег підписали контракти вже безпосередньо на судні. Але і там все було непросто. Капітан забрав усі документи у моряків та сховав їх у сейф.

Пам'ятайте, оригінал або копія підписаного контракту завжди повинна бути у вас на руках. Віддавати єдину копію підписаного обома сторонами контракту капітану чи будь-кому не варто. Ще на етапі підписання контракту в агентстві з працевлаштування переконайтеся, що одна копія контракту буде у вас, а дві інших залишаться в крюїнгу та у судновласника. Якщо капітану необхідна копія контрактів екіпажу – він може просити їх у компанії. Якщо ви вже на судні і у вас вимагають віддавати свій контракт, запропонуйте капітану зробити копію документа в офісі, залишивши оригінал собі. Якщо ви розгубилися і, через брак досвіду або небажання сперечатися, віддаєте контракт, хоча б попередньо зробіть чіткі фото всіх сторінок. Збережіть фотокопію/скан документа в телефоні та надішліть близьким. І взагалі, одна з основних наших рекомендацій – завжди залишати копію контракту вдома сім'ї. Отже, чого б не вимагалось від вас на судні, якщо ви маєте сумніви щодо правомірності чиїхось дій та наслідків для вас, краще перепитайте, проконсультуйтесь — не слід сліпо довіряти вимогам ваших колег.

Повертаючись до історії з моряком, хочеться відмітити, що, звичайно, інколи наші помилки не залишають серйозних наслідків. Але в цьому випадку, реальність виявилась значно суворіша. Судно, на якому працював моряк, затонуло разом з усіма речами та документами. На щастя, контейнеровоз поблизу врятував увесь екіпаж, і, на щастя, обійшлося без людських жертв.

Повернувшись додому, моряк почав активно звертатися до крюїнгу та судновласника з проханням про отримання компенсації. Після більш ніж восьми місяців марних спроб отримати хоча б інформацію від власника судна, стало зрозуміло, що очікувати на компенсацію буквально немає від кого. Моряк звернувся до Профспілки. Перше, що було необхідно робітниками ПРМТУ від моряка це його трудовий контракт - документ, який, в тому числі, підтверджує його право на отримання компенсації у зв'язку з подією. Моряк, звичайно, не зміг його надати. Незважаючи на наші значні ресурси, досвід у вирішенні подібних випадків та широку мережу контактів по всьому світу, допомогти моряку, який не має хоча б мінімальної доказової бази, на жаль, майже нереально.

Правильно оформлений та підписаний трудовий договір підтверджує факт наявності трудових відносин між роботодавцем та працівником. Як ми вже зазначили, це встановлює певні права, обов’язки та відповідальність сторін. Це ваш основний документ, який необхідно мати, щоб у разі потреби захищати свої права. Тому, тільки ознайомившись із контрактом, ми можемо вам допомогти - прокоментувати його, або за наявності інших належних документів складати та направляти вашу претензію в компанію. Наприклад, наш моряк запевняє, що за контрактом він має право на компенсацію за нанесений стрес. Однак ми могли б заявляти про це роботодавцю тільки з чітким посиланням на конкретне формулювання та норму, які прописані в трудовому договорі моряка.

Доволі частими є також випадки, коли моряки погоджуються працювати на суднах безпосередньо від судновласника, зовсім не підписуючи контракт. Через свої певні обставини вони надмірно довіряють незнайомим людям і працюють так місяць, другий, третій, але заробітну плату так і не отримують. Коли ж наважуються звернутися за допомогою, стикаються з гірким розчаруванням, адже до якої б інстанції не адресували, скрізь у першу чергу вимагатимуть трудовий договір. Відсутність цього документа, на жаль, ставить моряка у майже беззахисне становище. Не робіть подібних помилок!

Описані вище ситуації є, звичайно, скоріше винятками з нормальної практики, проте дуже показовими. Не нехтуйте підписанням трудового договору. Без цього документа моряк опиняється у вкрай вразливій позиції, не маючи правових важелів впливу на роботодавця. Наявність у вас оригіналу договору - ваша відповідальність. Відсутність необхідних документів може зробити будь-які зусилля з захисту ваших прав марними. Адже навіть найпотужніші профспілкові або юридичні організації не зможуть надати допомогу, якщо у моряка немає базових доказів трудових відносин. Сподіваємось, цей матеріал стане для вас яскравим нагадуванням про необхідність дотримання деяких процедур і правил, а також про те, що нехтування юридичними аспектами може мати суттєві негативні наслідки.

Більше новин з тегом #Моряки

ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ ПРМТУ

Щодо складання у 2025 році єдиного державного кваліфікаційного іспиту здобувачами освіти за спеціальністю 271 «Морський та внутрішній водний транспорт»

Підтримка українських працівників морського транспорту: захист прав та допомога

Голова ПРМТУ Олег Григорюк зустрівся із Постійним представником України при ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві Євгенією Філіпенко. Основна увага була зосереджена на питаннях підтримки українських працівників морського транспорту та захисту їхніх прав як в Україні, так і за її межами.

ПРМТУ працює над гідними умовами праці для моряків та портовиків

Голова Профспілки робітників морського транспорту України Олег Григорюк провів низку продуктивних зустрічей з представниками Міжнародної організації праці (МОП).

Схвалено Керівництво з справедливого поводження з моряками, затриманими за підозрою у вчиненні злочинів

З 26 по 28 листопада цього року в штаб-квартирі Міжнародної організації праці в Женеві проходило засідання Спільної тристоронньої робочої групи Міжнародної організації праці (МОП) та Міжнародної морської організації (ІМО), на якому було схвалено Керівництво з справедливого поводження з моряками, затриманими за підозрою у вчиненні злочинів.

Дякуємо за звернення!