Органи влади України, відповідальні за підготовку і дипломування моряків, захист їх трудових і соціальних прав

Протягом 2010-2018 років в Україні постійно проводилися зміни в системі органів виконавчої влади, відповідальних за формування та реалізацію державної політики на морському транспорті, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері безпеки торговельного мореплавства, а також на підприємствах, установах та організаціях морського транспорту , що забезпечують виконання обов'язків та зобов'язань України відповідно з обов'язковими інструментами Міжнародної морської організації (IMO).

Були послідовно перетворені, реорганізовані або ліквідовані:


- Державний департамент морського і річкового транспорту України (Укрморрічфлот),

- Головна державна інспекція України з безпеки судноплавства (Держфлотінспекція),

- Інформаційно-аналітичний центр безпеки судноплавства (Укрінформ),

- Інспекція головного державного реєстратора флоту України,

- Агентство морської безпеки (АМБ),

- Морська пошуково-рятувальна служба (МПРС),

- Державна інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті (Укрморрічінспекція),

- Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека).


У всіх цих перетвореннях і хитросплетіннях морякам стає вкрай складним розібратися, який з органів державної влади в Україні відповідає за формування державної політики щодо моряків, куди звертатися за кваліфікаційними документами, паспортом моряка, і яка організація з боку держави може надати допомогу в разі порушення трудових і соціальних прав моряків.


Саме тому ми вирішили допомогти вам розібратися в тонкощах і реаліях вітчизняної системи органів влади і надати мінімальні поради, куди слід звертатися в різних ситуаціях.


Отже, центральним органом виконавчої влади, відповідальним за формування та реалізацію державної політики на морському і річковому транспорті України, є Міністерство інфраструктури України. Офіційний сайт - www.mtu.gov.ua, місцезнаходження - м. Київ, проспект Перемоги, 14.

Мінінфраструктури відповідальне за розробку національних норм і правил у сфері торгового судноплавства, в тому числі у відношенні вимог до порядку присвоєння звань морякам, встановлення переліку обов'язкових курсів підготовки, необхідних для присвоєння відповідного звання для зайняття відповідної посади особи командного складу або суднової команди на морських суднах, оцінки компетентності моряків, а також до порядку видачі кваліфікаційних документів моряків.

Важливою функцією Міністерства є схвалення навчально-тренажерних центрів (НТЦ) із зазначенням напрямків підготовки і граничного обсягу слухачів, які можуть одночасно проходити навчання в НТЦ.

Наказ про схвалення НТЦ розміщується на офіційному сайті Міністерства. Особливо звертаємо увагу наших читачів, що проходження тренажерної підготовки в НТЦ, не схвалених Мінінфраструктури, не допускається.

Крім того, на даний момент Мінінфраструктури також є стороною угод (меморандумів) про визнання дипломів (сертифікатів) моряків України уповноваженими органами інших держав-членів Міжнародної морської організації. Саме наявність таких меморандумів дає право українським морякам отримати документи, необхідні для роботи на суднах під прапорами країн, з якими Україною укладено угоди. В зв'язку з цим, варто відзначити, що ПРМТУ проводить послідовну роботу для розширення переліку країн, з якими Україною укладено угоди про визнання дипломів . Так, ПРМТУ ініційовано укладення угод з Хорватією, Японією, Таїландом і іншими країнами.


22 серпня 2018 року почала виконувати покладені на неї завдання і функції Морська адміністрація України - Державна служба морського та річкового транспорту України.

Морська адміністрація України відповідає за реалізацію державної політики в сферах морського і річкового транспорту, торговельного мореплавства, судноплавства на внутрішніх водних шляхах, навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства, а також в сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавання суден флоту рибної промисловості) . Офіційний сайт - www.marad.gov.ua, поштова адреса - г. Киев, проспект Перемоги, 14, фактична адреса - м Київ, вул. Преображенська, 25, офіційна пошта office@marad.gov.ua.

У структуру Морської адміністрації входять центральний апарат, розташований в м. Київ, а також 5 міжрегіональних управлінь.

Морська адміністрація здійснює загальне керівництво і контроль за дипломуванням фахівців морського флоту, а також за проведенням підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації та проведення дипломування плавскладу морських суден. На цей орган влади також покладено виконання передбачених Конвенцією ПДНВ функцій щодо здійснення державного нагляду і загального керівництва з питань підготовки та дипломування моряків.

Морська адміністрація проводить огляд навчально-тренажерних центрів з підготовки моряків і погоджує програми підготовки в НТЦ.

Крім того, Морська адміністрація відповідає за організацію і проведення контролю виконання на українських суднах вимог міжнародних конвенцій та національного законодавства України в сфері безпеки на морському транспорті (контроль державою прапора), а також проводить розслідування аварій з суднами під прапором України, аварій і інцидентів, що сталися в морських портах України, або будь-яких інших аварій, в яких Україна може виступати як істотно зацікавлена сторона (наприклад, аварій або інцидентів, в результаті яких загинули або отримали тілесні ушкодження моряки - громадяни України).

Морська адміністрація також забезпечує виконання перевірок інспекторами контролю державою порту іноземних суден, які заходять в порти України.

У зв'язку з цим очікується, що після ратифікації Україною Конвенції Міжнародної організації праці 2006 року про працю в морському судноплавстві саме Морська адміністрація стане компетентним органом України з питань даної Конвенції.


Розпорядженням Кабінету Міністрів України в сферу управління Морської адміністрації передана Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків (ІПДМ). Офіційний сайт - www.itcs.org.ua, поштова адреса - м. Київ, вул. Оленівська, 25, офіційна пошта -itcskiev@ukr.net.

У структуру ІПДМ входять центральний апарат в м. Київ, регіональні філії інспекції в Одесі, Ізмаїлі, Маріуполі, Херсоні, а також сектор Київської державно-кваліфікаційної комісії.


Основними завданнями ІПДМ є:

- підтвердження кваліфікації моряків у постійно діючих державних кваліфікаційних комісіях (ГКК);

- підтвердження автентичності документів моряків, що засвідчують їх кваліфікацію, визначених законодавством (в тому числі через Державний реєстр документів моряків України).

ДКК є незалежними колегіальними органами, створюються ІПДМ з метою визначення рівня професійної підготовленості моряків.


Основними завданнями ДКК є:

- підтвердження кваліфікації моряків;

- присвоєння або підтвердження передбачених законодавством звань особам командного складу і підтвердження кваліфікації осіб суднової команди;

- позачергове підтвердження кваліфікації моряків;

- підтвердження кваліфікації осіб командного складу для видачі пільгових дозволів.

Після успішного підтвердження кваліфікації в ДКК моряк має право протягом 12 місяців після дати засідання ДКК отримати у капітана морського порту диплом або свідоцтво фахівця про присвоєння звання/підтвердження кваліфікації та підтвердження цього документу.


Капітани морських портів підпорядковуються Главі Морської адміністрації України.

Капітани морських портів здійснюють видачу:

- кваліфікаційних документів морякам;

- посвідчення особи моряка.

Забезпечення виконання зазначених завдань здійснюється через дипломно-паспортні відділи служб капітанів морських портів України.


Міністерство охорони здоров'я України (МОЗ) відповідно до покладених на нього завдань:

- встановлює порядок визначення придатності моряка до роботи на судні за станом здоров'я;

- затверджує щороку переліки установ охорони здоров'я, які мають право проводити медичний огляд моряків і видачу медичних свідоцтв.

Перелік схвалених медичних центрів, які мають право проводити медичний огляд моряків, розміщується на офіційному сайті МОЗ - www.moz.gov.ua.


Міністерство освіти і науки України (МОН) несе відповідальність за виконання вимог Конвенції ПДНВ щодо освіти моряків у вищих і професійно-технічних морських навчальних закладах.

МОН несе відповідальність за розробку державних стандартів освіти, за навчальні плани освітніх програм підготовки, кваліфікаційний рівень викладачів, а також за кваліфікаційний рівень, який може бути отриманий курсантами, які навчаються незалежно від рівня морського навчального закладу - академії, університету, коледжу або професійно-технічного училища .


Таким чином, система державних органів України, відповідальних за виконання Україною своїх обов'язків і зобов'язань, являє собою досить складний організм, який, до того ж, продовжує постійно змінюватися.


ПРМТУ і далі буде інформувати про істотні зміни завдань, функцій органів влади України. Більш детальна інформація, в тому числі необхідні морякам посилання на національні нормативно-правові акти, положення органів влади, контактні дані розміщені на нашому сайті в розділі «База знань».

Більше новин з тегом #Моряки

Український морський форум (анонс)

Профспілка робітників морського транспорту України за підтримки Міжнародної федерації транспортників (ITF) та Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України має честь оголосити про проведення Українського морського форуму.

AMSA: Забезпечення добробуту моряків та контроль за умовами праці на суднах

Питання, пов'язані з дотриманням умов праці на суднах, залишаються однією з найбільш актуальних проблем у морській галузі.

Забезпечення відпочинку для екіпажу: рекомендації IFSMA для представників PSC

Міжнародна федерація асоціацій морських капітанів (IFSMA), Віце-президентом якої є Олег Григорюк, Голова ПРМТУ, звернулась до Люка Смолдреса, Генерального секретаря Паризького меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю суден державою порту (Paris MOU) стосовно передбачених вимог безпеки та впливу певних адміністративних процесів на екіпаж.

Чому екіпаж судна DALI не може покинути гавань Балтімору?

Минуло три тижні відтоді, як вантажне судно DALI врізалося в міст Френсіса Скотта Кі. Міст обвалився рано вранці 26 березня, в результаті чого загинуло шестеро людей, які працювали на мосту.

Дякуємо за звернення!