4 грудня у рамках взаємодії з Данською профспілкою 3F та за підтримки Офісу Міжнародної організації праці (МОП), Профспілка робітників морського транспорту України провела круглий стіл на тему «Практичне застосування Конвенції 2006 року про працю в морському судноплавстві (MLC, 2006) для захисту трудових та соціальних прав громадян України – моряків».
У Круглому столі взяли участь народні депутати України та їх помічники, представники Міністерства економіки України, Міністерства закордонних справ України, Міністерства охорони здоров’я України Адміністрації судноплавства, Державної служби України з питань праці, провідні юристи у сфері морського права та інші фахівці.
MLC, 2006 – на цей час ратифікована 108 державами та охоплює 96,6% загального тоннажу світового флоту. Конвенція регулює такі важливі для моряків питання, як умови укладання трудового договору (контракту) моряка, вимоги з репатріації членів екіпажу, умови роботи на борту суден, вимоги до житлових приміщень, харчування та столового обслуговування на борту суден, порядок та умови надання морякам медичної допомоги на борту судна та на березі, стандарти соціального захисту моряків. Конвенція також визначає дієвий механізм дотримання вимог конвенції з боку судновласників, а також процедури контролю суден державами прапору та державами порту. Поправками 2014 року до MLC, 2006 також впроваджено механізмі гарантування фінансової відповідальності судновласникам у разі залишення ним моряків без допомоги на суднах, а також у разі загибелі або отримання травм під час роботи на судні.
Це робить Конвенцію «Білем про про права моряків» - комплексним інструментом для захисту трудових та соціальних прав моряків. На жаль, Україна є єдиною великою державою-постачальником моряків у світі, яка ще не ратифікувала MLC, 2006.
ПРМТУ є чи не єдиним активним лобістом найскорішої ратифікації цієї конвенції Україною. ПРМТУ неодноразово виступала організатором конференцій, зустрічей, круглих столів та семінарів з найбільшими крюїнговими компаніями України, міжнародними судновласниками, представниками МОП з метою роз'яснення уповноваженим органам влади в Україні важливості, необхідності та терміновості ратифікації MLC, 2006 Україною.
ПРМТУ залучала до обговорень Міністерство інфраструктури України та Адміністрацію судноплавства України, направивши численну кількість листів та звернень, а також постійна надає експертну підтримку, зауваження та пропозиції до проєкту Законів України, які розроблялися для імплементації положень цієї Конвенції у національне законодавство України.
«Українські моряки зараз з об'єктивних обставин розкидані по всьому світу, що ускладнює роботу Профспілки, але робить її унікальною і надзвичайно важливою для забезпечення реальних змін для всіх моряків, — зазначає Олег Григорюк. — Ратифікація MLC, 2006 стане потужним сигналом для міжнародної спільноти про те, що Україна дбає про своїх моряків і гарантує їм захист та належні умови праці. Ця Конвенція не лише про захист прав моряків, а й про утвердження України як сильної морської держави. Міжнародні стандарти – це основа для гарантій, які наші моряки мають отримувати незалежно від того, де вони знаходяться».
Аїда Ліндмайер, директорка офісу МОП в Україні, яка взяла участь у роботі Круглого столу, зазначила, що Україна має великий потенціал розвитку в морського сектору, але є ще багато викликів, з якими потрібно працювати.
Про важливість роботи Профспілки згадала й керівник Морського підрозділу Департаменту міжнародних трудових норм МОП Беатріз Вакотто, яка вважає, що Україні пощастило, що у неї є розумні та віддані люди, які виконують роботу на її благо, незважаючи ні на що.
Серед головних питань Круглого столу – основні положення та інструменти Конвенції; практичне застосування поправок 2014 року для надання допомоги морякам, залишеним без допомоги судновласників; огляд поправок 2018 року, а також огляд проєкту поправок до MLC, 2006, внесених на розгляд Спеціального Тристороннього Комітету, який проходитиме в квітні 2025 року. Окремою темою Круглого столу стала презентація Керівництва з справедливого поводження з моряками, затриманими за підозрою у вчиненні злочинів.
ITF Інспектор в Україні, Наталія Єфріменко, під час своєї презентації детально зупинилася на викликах, з якими стикаються українські моряки. Її виступ був побудований на багаторічному досвіді роботи та актуальних даних за останні кілька років.
У Чорноморському регіоні найпоширенішими проблемами для моряків залишаються невиплата заробітної плати та порушення умов контрактів, які займають перше та друге місця у рейтингу звернень. Крім того, досить часто виникають питання щодо доступності колективних чи індивідуальних договорів — їх відсутність, суперечливість національним нормам держав прапору або недотримання умов спричиняють значні ускладнення для моряків. Суттєвим викликом упродовж двох років поспіль є невідповідність суден міжнародним стандартам, що займає четверту позицію серед проблем у регіоні. Це питання безпосередньо впливає на безпеку судноплавства у регіоні та створює ризики для життя моряків. Окрему увагу було приділено проблемам, пов'язаним із медичним обслуговуванням та його доступністю, а також втратою життя на борту та відповідними страховими умовами. Не менш актуальними залишаються питання, пов’язані із працею моряків в зонах воєнних дій, що були характерними як для 2023, так і для 2024 року. Серед інших тривожних запитів — випадки криміналізації моряків, залишення екіпажів, а також проблеми, пов'язані із втратою суден.
У світовому масштабі статистична картина проблем частково змінюється, але їхня сутність залишається незмінною. Упродовж останніх двох років перше місце у списку займає невідповідність суден міжнародним стандартам, що щоденно фіксується ITF інспекторами в різних точках світу. Другу позицію зберігає проблема невиплати заробітної плати, що залишається болючим питанням для моряків у всьому світі. Третє місце у 2024 році посіли проблеми, пов'язані з медичним обслуговуванням, а четверте — випадки смертей на борту. У 2023 році це місце займали питання, пов’язані з обробкою вантажу членами екіпажів. Проблеми, що стосуються потенційної криміналізації та викликів, пов'язаних із зонами воєнних дій, на жаль, залишаються у топ-10 нагальних проблем впродовж останніх років.
Також була представлена статистика, яка демонструє, на суднах під прапорами яких країн найчастіше фіксувалися перелічені проблеми.
Усі учасники Круглого столу висловили повну готовність сприяти зусиллям ПРМТУ на шляху ратифікації MLC, 2006. ПРМТУ продовжує боротися за цю мету щоб майбутнє української морської галузі було більш стабільним, захищеним та інтегрованим у світову індустрію.