12-го жовтня 2025-го року поблизу Болгарії у Чорному морі затонуло вантажне судно EILEEN під прапором Камеруну.
Десять моряків були врятовані за лічені години до того, як судно остаточно пішло під воду за 140 морських миль від Варни. Чергова трагічна морська аварія, за якою ховається систематична безвідповідальність. Судно було приречене задовго до того фатального дня – людьми, що свідомо експлуатують моряків, ігнорують безпеку та перетворюють море на зону беззаконня.
EILEEN – не випадок, не аномалія, не «жахливий збіг обставин». Це закономірність світу субстандартного судноплавства, де людське життя коштує менше, ніж ремонт старого корпусу та відповідність стандартам. Це історія про те, як працює система «зручних прапорів», яка досі «процвітає» і шкодить тим, хто забезпечує глобальні ланцюги поставок. Це історія про моряків, які стають заручниками недобросовісних судновласників і ризикують життям. Це хроніка байдужості, халатності й прогалин, які десятиліттями дозволяють «плавучим трунам» виходити в море.
ЧАСТИНА I. АНАТОМІЯ СУБСТАНДАРТНОГО СУДНОПЛАВСТВА
Понад десять років тому Міжнародна федерація транспортників (ITF) провела масштабну кампанію «Чорне море ганьби» (Black Sea of Shame), присвячену проблемам субстандартного судноплавства. У звіті, оприлюдненому ITF разом із профспілками прибережних держав, детально висвітлена невтішна статистика численних аварій, зловживань, масові випадки залишення екіпажів напризволяще, відсутність страхового покриття P&I та належних умов праці. На той момент у регіоні нараховувалося понад 2400 суден, які регулярно проходили Чорне море, і більшість із них мали вік понад 20 років, а близько 800 – більше 30-ти років.
Минуло більше десятиліття, але ситуація майже не змінилася. Застарілі судна продовжують транспортувати вантажі, часто без чинних стандартів і з екіпажами, що місяцями не бачать заробітної плати. Для моряків ризик став буденністю — частиною професії, яку вони приймають не зі згоди, а через відсутність вибору. Те, що колись називали винятком, перетворилося на норму.
За терміном «субстандартне судноплавство» стоїть ціла система, у якій економія й байдужість важать більше, ніж людське життя. Такі судна постійно порушують міжнародні стандарти безпеки, праці та обслуговування. Один із головних інструментів, що дозволяє таким суднам залишатися на плаву — «зручні прапори», завдяки яким судновласники уникають податків і знижують витрати будь-якою ціною. Після реєстрації вони часто наймають найдешевшу робочу силу, платять мінімальні зарплати. Держава прапора при цьому не несе жодної відповідальності за добробут екіпажу. Моряки залишаються беззахисними, а заборгованість по зарплаті росте. Як висновок, повна відсутність прав і гарантій для людей, які тримають світову економіку. Система «зручного прапора» ускладнює боротьбу з проблемою покинутих суден, адже реальні власники таких суден часто залишаються в тіні через складні схеми реєстрації.
Для моряків залишення це дні, тижні, а іноді й місяці без їжі, води, зарплати і будь-якої надії на допомогу. Для власника — лише чергова економія. Саме під «зручним прапором» Камеруну ходило судно EILEEN, екіпаж якого в повній мірі відчув байдужість. Камерун уже кілька років перебуває у «чорному списку» Паризького Меморандуму про взаєморозуміння (MoU) щодо державного портового контролю.
Економіка безвідповідальності вигідна. Власники заощаджують десятки тисяч доларів, відмовляючись від технічного обслуговування, перевірок, якісного палива та страхування P&I, що може коштувати життя екіпажів.
ЧАСТИНА II. ХРОНІКА КАТАСТРОФИ: ІСТОРІЯ СУДНА EILEEN
Шлях EILEEN — це тривале ігнорування попереджень. Усе почалося ще у 2018-му році, коли судно було зареєстроване під ім’ям HAKSA, почало тонути в Адріатичному морі. Близько 4-ої ранку у машинне відділення стала надходити вода, й екіпаж подав сигнал лиха. Це сталося за 16 миль на північний захід від хорватського острова Ябука.
Тоді всі 13 моряків були врятовані. Пошкодження корпусу вдалося тимчасово залатати, щоб запобігти розливу 70 тонн палива. Комісар морської поліції Спліта Йосо Вуїч зазначив, що інцидент стався, ймовірно, через «старий вік» судна. Для судна, побудованого у 1993 році, це міг би бути останній рейс, однак його «полагодили» і відправили далі — типовий сценарій для світу субстандартного судноплавства, де старі судна отримують друге життя ціною людської безпеки.
Минуло шість років. У 2024-му судновласник залишив екіпаж без зарплати, борг сягнув $55,000. Серед моряків було четверо українців — капітан, електрик і двоє матросів. Поспілкувавшись з Інспектором ITF у Стамбулі Селахаттіном Полатом, вдалося з'ясувати, що у судна не було P&I страхування.
«Вирішення таких справ займає багато часу, особливо коли йдеться про стягнення заробітної плати моряків і забезпечення їхньої безпечної репатріації. Поки ми ще працювали над цією справою, капітан трагічно загинув на борту. Після його смерті ми вжили юридичних заходів, і судно було затримано.
Зрештою, нам вдалося репатріювати трьох членів екіпажу до України. Тіло капітана також було відправлено додому. Ми успішно повернули всю заробітну плату екіпажу, а зарплата капітана була перерахована його родині.
Після завершення розслідування смерті капітана судно було звільнено і було дозволено знову вийти в море», - розповідає Інспектор ITF у Стамбулі Селахаттін Полат.
Історія продовжилася у липні 2025-го року: EILEEN знову залишили напризволяще. Заборгованість цього разу становила $56,000. Інспектору ITF вдалося втрутитися, моряки отримали свої гроші й були репатрійовані. На початку жовтня, лише за два тижні до катастрофи, старший механік і кадет звернулися по допомогу: зарплату не платили півтора місяця, компанія-оператор судна не відповідала.
«Я зв'язався з компанією і надіслав кілька електронних листів щодо скарг моряків, але не отримав жодної відповіді. Я також намагався поговорити з капітаном, але він відмовився спілкуватися зі мною. На той час судно перебувало в порту Бартін, на турецькому узбережжі Чорного моря. Коли я намагався вирішити проблему, судно покинуло порт», - зазначає Селахаттін Полат.
Через кілька днів, 12-го жовтня 2025-го року, надійшов сигнал лиха. Приблизно за 140 миль від Варни, у відкритих водах Чорного моря, судно повідомило про неконтрольоване затоплення машинного відділення. Болгарські, турецькі та румунські рятувальні служби розпочали скоординовану операцію. Десять членів екіпажу встигли спустити рятувальні плоти й були врятовані.
Тепер судно, що під час попередніх інспекцій з боку PSC були виявлені проблеми з корозією, системами протипожежної безпеки та цілісністю корпусу, лежить на дні Чорного моря.
«Якби судно було охоплене угодою ITF, компенсація була б чітко визначена і підлягала б примусовому виконанню. Але зараз ми мусимо посилатися на MLC, а саме на пункт 2.6, який стосується втрати або затоплення судна. Мета цього пункту — забезпечити компенсацію морякам у разі втрати судна.
У Стандарті A2.6 є два ключові положення. Перше положення передбачає, що кожна держава-член повинна забезпечити, щоб у разі втрати або затоплення судна судновласник виплатив кожному моряку компенсацію за безробіття, спричинене цією втратою. Друге положення додає, що ці правила не обмежують будь-які додаткові права, які моряк може мати відповідно до національного законодавства щодо втрат або травм, спричинених втратою судна. Отже, згідно з MLC, так — моряк має право на компенсацію у разі втрати судна. Але відповідальність за встановлення та забезпечення дотримання відповідних правил покладається на державу прапора. А оскільки судно було зареєстровано під прапором Камеруну, технічно можна подати позов до суду в Туреччині, щоб вимагати компенсації від імені моряків. Але такі судові процеси тривають довго і є досить складними, особливо зараз, коли судна вже не існує. Зазвичай ми відшкодовуємо заробітну плату моряків або компенсацію від продажу судна після його законного затримання. У випадках залишення судна ми просимо суд заборонити вихід у море, а потім продати його, щоб виплатити морякам. Але в цьому випадку — з судном EILEEN — немає нічого, що можна було б стягнути», - розповідає інспектор щодо отримання компенсації моряками.
ЧАСТИНА III. НАЙКРАЩА СТРАТЕГІЯ ДЛЯ МОРЯКА — НЕ ПОТРАПИТИ НА БОРТ СУМНІВНОГО СУДНА
Після того як ви ступите на борт, судно фактично стане вашим робочим місцем на кілька наступних місяців. Саме тому важливо заздалегідь дізнатися якомога більше інформації, щоб уникнути неприємних ситуацій під час посадки та виконання трудових обов’язків. Щойно вам стане відома назва судна, на яке планується ваше відправлення, обов’язково переконайтеся, що воно покрите чинним колективним договором (Collective Bargaining Agreement, CBA), укладеним між судновласником та будь-якою членською організацією ITF. Якщо судно не має такого колдоговору, будьте особливо уважні в процесі працевлаштування.
Моряки також можуть безпосередньо зв’язатися з Інспектором ITF в Україні. Ми можемо надати інформацію про судно та історію його інспекцій.
Якщо судно не охоплене угодою ITF, ми можемо перевірити його записи про інспекції в рамках державного портового контролю (PSC) та його історію в ITF. Якщо судно має проблемне минуле — невиплачені зарплати, погані умови або повторювані порушення — ми можемо порадити моряку не приєднуватися до цього судна.
Загальну інформацію про судно можна знайти на сайті www.equasis.org, а відомості про порушення, виявлені органами державного портового контролю — на ресурсах www.parismou.org, www.tokyo-mou.org та www.bsmou.org. Крім того, перевірте, чи не входить судно до списку покинутих суден, перейшовши за посиланням www.ilo.org/dyn/seafarers. Якщо судно є у цьому списку, ставтеся до такої пропозиції з максимальною обережністю.
Пам’ятайте: перед укладенням контракту обов’язково переконайтеся, що судна немає у списку покинутих судновласником, і знайдіть усю доступну інформацію про нього.
Якщо ви опинилися у проблемній ситуації або стикаєтеся з порушенням ваших прав, не зволікайте зі зверненням до Профспілки або найближчого Інспектора ITF. Чим раніше ви звернетеся за допомогою, тим швидше можна знайти ефективний шлях до розв'язання ситуації.
ПРМТУ постійно на зв'язку та уже понад три роки оперативно відповідає на актуальні запити та вирішує проблемні ситуації за допомогою чат-боту. Тож ви можете звернутися у будь-який час до чат-боту https://wep.wf/dpk1u2 ПРМТУ за необхідною порадою та консультацією.