Згідно з новими даними, опублікованими Міжнародною федерацією транспортників (ITF), кількість випадків залишення суден зросла майже на 33% порівняно з аналогічним періодом минулого року.
До травня 2025 року було зафіксовано 158 випадків залишення суден. Для порівняння, за той самий період у 2024 році таких випадків було 119.
У цих інцидентах постраждали понад 1501 моряк, що звернулися до ITF по допомогу. Багато хто залишився без заробітної плати, їжі, питної води або доступу до порту. Іноді така ситуація тривала місяцями.
«Залишені моряки — це зростаюча та системна проблема, — заявив Генеральний секретар ІТF Стівен Коттон. — За кожною цифрою стоїть людина, яку підвели галузь і уряди, відповідальні за її регулювання. Той факт, що ми на шляху до того, щоб побити минулорічний жахливий рекорд, свідчить про потребу в терміновій реформі».
Відшкодовано мільйони, але людські втрати зростають
У 2024 році ITF та її глобальна мережа інспекторів повернули понад 58,1 млн доларів США невиплаченої заробітної плати морякам, які працюють на суднах, що ходять під «зручним прапором» (FOC). Така система пропонує мінімальний контроль і стала прихистком для експлуататорських практик у судноплавстві. Із цієї суми 13,5 млн доларів США було відшкодовано саме морякам, яких залишили судновласники.
Уже в 2025 році ITF інспектори допомогли відшкодувати 4,1 мільйона доларів США морякам, які постраждали від залишення судна. Однак зі зростанням кількості таких випадків Міжнародна федерація транспортників все більше занепокоєна межами контролю.
«Ми маємо справу з власниками, які відмовляються виконувати свої зобов'язання, часто це відбувається на тлі бездіяльності реєстрів, — зазначив Стів Троусдейл, координатор інспекторату ITF. — У багатьох випадках неможливо ідентифікувати власника, а держави прапора або не хочуть, або не здатні діяти. Саме це робить ситуацію настільки небезпечною — безкарність зростає всюди».
Зручні прапори: лихо морської індустрії
У відповідь на дедалі більше занепокоєння, ITF додала Тувалу і Гвінею-Бісау до списку «зручних прапорів», збільшивши загальну кількість країн до 45. Обидві країни пов'язані з «тіньовим флотом», який транспортує санкціоновану нафту і уникає контролю з боку регулюючих органів.
Держави FOC дозволяють судновласникам реєструвати судна в юрисдикціях із мінімальним оподаткуванням, низькими трудовими стандартами та відсутністю прозорості щодо справжнього власника.
Це означає, що моряки на таких суднах стикаються з мізерною заробітною платою, надмірним робочим днем і небезпечними умовами праці. Сьогодні понад 50% світового флоту зареєстровано у країнах FOC, і понад 80% залишених суден також зареєстровані під «зручними прапорами». Ця система дозволяє недобросовісним судновласникам отримувати прибутки, залишаючи моряків без захисту.
«Судноплавство є двигуном світової торгівлі, однак до людей, які забезпечують його функціонування, ставляться як до разового матеріалу, — підкреслив Стівен Коттон. — Ми повинні викрити і реформувати систему FOC. Кожне судно повинно ходити під прапором, що підтверджує прозорий, відстежуваний зв'язок з його справжнім власником, а регулятори повинні бути готові затримувати і карати тих, хто покидає свої екіпажі напризволяще».
«Лише за умови такого зв'язку і належного нагляду ми зможемо викорінити проблему залишення суден і побудувати безпечну та справедливу індустрію, на яку заслуговують моряки», — підкреслив він.