Після роботи Комітету секції моряків ITF у Барселоні відбулися засідання Керівної групи Комітету справедливої практики (Fair Practices Committee Steering Group, FPCSG).
Цей орган відіграє ключову роль у формуванні стратегічного курсу та реалізації глобальної кампанії ITF проти «зручних» прапорів (FOC) та «зручних» портів (POC). Основне завдання Керівної групи — забезпечення ефективної координації, контролю та підтримки кампаній FOC/POC, яка є одним з найтриваліших і найпотужніших інструментів захисту трудових прав моряків у світі.
До компетенцій FPCSG належать:
- моніторинг та розвиток стратегії кампанії FOC;
- контроль виконання колективних договорів, визнаних ITF;
- нагляд за діяльністю ITF-інспекторів;
- створення та координація робочих груп, пов’язаних із кампанією;
- визначення реєстрів зручних прапорів;
- розгляд нових ініціатив щодо розширення кампанії;
- розслідування порушень політики ITF та вирішення спорів;
- надання рекомендацій щодо практичної реалізації політик у межах кампанії.
Профспілка робітників морського транспорту України (ПРМТУ) активно залучена до цієї діяльності. До складу Керівної групи входить Голова ПРМТУ Олег Григорюк, який представляє інтереси українських моряків на глобальному рівні.
Під час засідань у Барселоні було представлено оновлені результати кампанії ITF, яка триває вже понад 75 років. За цей час вона довела свою ефективність та залишається надзвичайно актуальною й сьогодні, оскільки питання порушення прав моряків на суднах під зручними прапорами постійно надходять від профспілок-членів ITF, зокрема й ПРМТУ.
Ключові факти про кампанію FOC
Система зручних прапорів дозволяє судновласникам уникати податків і знижувати витрати будь-якою ціною. Після реєстрації вони часто наймають найдешевшу робочу силу, платять мінімальні зарплати та ігнорують стандарти безпеки і гідні умови праці. Держава прапора при цьому не несе жодної відповідальності за добробут екіпажу. Такі прапори стають прихистком для компаній, які не дотримуються міжнародних норм. Моряки залишаються беззахисними, а заборгованість по зарплаті росте. У багатьох випадках — е повна відсутність прав і гарантій для людей, які тримають на плаву світову економіку.
Існує 4 контактні мережі FOC:
- Африка (11 країн)
- Арабський світ та Іран (14 країн)
- Азіатсько-Тихоокеанський регіон (9 країн)
- Латинська Америка та Карибський басейн(14 країн)
Ці мережі надають підтримку на місцях у 48 країнах, де немає інспекторів ITF.
Заборгованість із заробітної плати контактних мереж FOC:
Африка (34 випадка) - 4 785 431 доларів США
Арабський світ та Іран (191 випадок) - 9 745 390 доларів США
Азіатсько-Тихоокеанський регіон (98 випадків) - 5 833 068 доларів США
Латинська Америка та Карибський басейн (7 випадків) - 353 907 доларів США
Загальна кількість перевірок та оброблених випадків - 10 895
На 172 більше, ніж у 2023 році
Панама - 2 164
Ліберія - 1 683
Маршаллові острови - 1408
Мальта - 701
Антигуа - 478
Причини перевірок:
1. Планова інспекція - 6 144
2. Судно не відвідано - 1 133
3. Запит від екіпажу - 1 243
4. Запит від моряка - 716
5. Запит від афілійованої особи - 290
Повернена заборгованість із заробітної плати
$57 553 705
на $391 926 більше порівняно з показником 2023 року
Азіатсько-Тихоокеанський регіон $20 378 980
Європа $16 866 762
Арабський світ $11 476 049
Африка $5 110 305
Америка $3 721 609
Статистика залишення моряків на суднах за 2025 рік
Система «зручного прапора» (FOC) ускладнює боротьбу з проблемою покинутих суден, адже реальні власники таких суден часто залишаються в тіні через складні схеми реєстрації. У результаті, домогтися репатріації екіпажу та виплати належної зарплати стає надзвичайно важко. Особливо гостро ця проблема проявилася під час пандемії Covid-19, коли обмеження на подорожі ще більше ускладнили повернення моряків додому. Нижченаведена статистика за 2025 рік демонструє оновлені дані та вплив FOC на життя тисяч працівників морської галузі.
141 випадок (99%) було зареєстровано ITF
104 судна (73%) працюють під прапорами країн, що ратифікували MLC, 2006
117 суден (82%) працюють під зручним прапором (FOC) або під невідомим прапором
1 359 моряків звернулися по допомогу. 406 (30%) моряків - громадяни Індії, які найчастіше опиняються залишеними судновласниками.
59 суден для перевезення генеральних вантажів(41%) - найпоширеніший тип суден, про які повідомляють
$8,5 млн. заробітної плати заборговано морякам. На даний момент ITF відшкодувала $4,1 млн
Залишені судна за прапорами (Топ-10)
Панама - 28
Сент-Кіттс і Невіс - 17
Танзанія - 17
Невідомі - 9
Коморські острови - 8
Палау - 6
Багамські острови - 5
Камерун - 5
Бахрейн - 4
Сьєрра-Леоне - 3